Muistatko kun pari kuukautta sitten kerroin, kuinka tänä syksynä aion antaa entistä enemmän huomiota palautumiselle ja nostaa sen oman hyvinvoinnin kokonaisuudessa ykköseksi? Palautumisella tarkoitan niitä arkisia asioita, joista saa virtaa ja hyvää energiaa arkeen, mutta myös sellaista itsensä kuuntelemisen taitoa, jotta asioiden välillä olisi hyvää tasapainoa. Ja täytyy sanoa, etten olisi voinut valita tälle syksylle parempaa sijoituskohdetta. Vaikka asiat ovat kaikin puolin mallillaan, niin osasin hieman jo etukäteen aavistella, kuinka tarpeellista palautumista olisi huomioida yhä tietoisemmin, kun kalenteri alkaisi täyttyä opinnoista. Tässä postauksessa ajattelinkin jakaa muutamia arkisia asioita ja oivalluksia, jotka ovat syksyn aikana tuoneet minulle hyvää oloa ja vaikuttaneet hyvinvointiini positiivisesti.

Vähemmän ärsykkeitä ja enemmän hiljaisuutta

Pari kuukautta sitten päätin, että alan rajoittaa omaa somen käyttöä ja pidän joka viikko kaksi sometonta päivää. Tämä on ollut tosi hyvä juttu ja aion pitää siitä jatkossakin kiinni. Lisäksi puhelin on välillä jäänyt myös lenkille lähtiessä kokonaan kotiin ja musiikin tai äänikirjan kuuntelu on vaihtunuut hiljaisuuteen. Tämä on tehnyt hyvää ja huomaan, että lenkki ja ulkoilu rauhoittavat ihan eri tavoin, kun välillä karsii ärsykkeet minimiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että musiikista, hyvistä kirjoista tai puhelintreffeistä ystävien kanssa tarvitsisi luopua kokonaan, vaan että välillä voi olla vähän enemmän offline-tilassa ja olla läsnä ihan vain omille ajatuksille. Tähän liittyy myös ajatus siitä, ettei myöskään tarvitse multitaskata vaan voi hyvin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Kun keskittyminen tuntuu hankalalta, on hyvä hetki avata joogamatto

Syksyn aikana olen saanut jälleen nauttia Studio Laiven ihanista online-joogatunneista kotona (tunnit saatu). Jooga on tuonut niin paljon hyvää tullessaan ja iloitsen siitä, että olen koukuttunut lajin tuomaan rentouteen ja joustavaan oloon. Välillä on sellaisia päiviä, jolloin keskittyminen tuntuu hankalalta ja kokemuksesta tiedän, että silloin on oiva hetki rullata joogamatto auki – jos se suinkin vain on mahdollista. Jooga rauhoittaa ja rentouttaa monella tapaa, mutta samalla se myös herättelee ja virkistää kehoa. Usein jo muutama liike availee kehoa ja auttaa keskittymään. Paras kotijooga-oivallukseni on ollut oppia rauhoittumaan ja rentoutumaan kotona – välillä myös kaiken keskipisteessä. Joogahetken merkityksellisyyden mittari ei ole sen kesto, vaan se hyvä energia ja olo, jonka pienikin hetki tuo tullessaan. Jooga on ulkoilun lisäksi oiva arkinen tapa tauottaa päivää.

Välillä on mentävä vähän kauemmas, nähdäkseen lähelleen

Tämä oivallus pongahti mieleen muutama viikko takaperin, kun vietettiin perheen kanssa vapaapäivää mummolassa ja kumpuaa suoraan opiskeluarjesta. Etäopiskelu on nimittäin tuonut tähän syksyyn muutakin, kuin kotona olemisen helppoutta ja sen vuoksi arkisia rutiineja on pitänyt järjestellä hieman uusiksi. Nyt kun käytännössä lähes kaikki opiskelu tapahtuu etänä ja viime kevääseen verrattuna paljon itsenäisemmin, on ollut haastavampaa rajata opiskelua ja vapaa-aikaa toisistaan. Toki perhe-elämä tuo hyvää tasapainoa ja auttaa irrottautumaan opiskeluista, mutta siitä huolimatta, mielessä on kolkutellut paljon useammin ”pitäisi opiskella”- tai ”voisin ihan hyvin opiskella”-ajatuksia. Huomaan, että tämä on aiheuttanut syksyn mittaan tunnolliselle luonteelleni pientä stressiä ja riittämättömyyden tunnetta.

Muutama viikko takaperin mietin mummolaan lähtöä pitkään ja pallottelin ajatuksella, kuinka paljon saisin aikaan, jos jäisin koko päiväksi yksin kotiin. Kukaan ei keskeyttäisi ajatuksia eikä kirjoittamista tarvitsisi jaksottaa kenenkään muun aikataulujen mukaan. Onneksi heräsin ja päätin antaa opiskelujen olla. Maiseman vaihtaminen teki todella hyvää ja siinä samalla, ihan huomaamatta sain ajatukset irti opiskeluista. Tästä viisastuneena olenkin opetellut vetämään yhä napakammin rajoja opiskelun ja vapaa-ajan välille.

Yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista

Ajattelen että hyvinvointi on monipuolinen ja joustava kokonaisuus. Jos hyvä ja rento olo tulee tänään reippaasta hikitreenistä, voi se huomenna syntyä vaikka siitä, että saa upottaa kädet pullataikinaan. Ajattelen että liike on vain yksi tapa huolehtia omasta hyvinvoinnista ja mielestäni arjessa on oltava myös muita hyvän energian lähteitä. Oli se sitten pihalla puuhastelua, Uno-matsi lasten kanssa, lempparisarja ja sohvannurkka, puhelu ystävälle tai vaikka imurointi. Yhtenä päivänä voi olla yhtä ja toisena sitten taas toista -juuri sitä, mikä itselle tuottaa hyvää oloa 🙂

Mikä sinua auttaa palautumaan arjessa?

Kuvissa minulla on päällä aivan ihanat Népran Yed Joggers-housut & Juno Longsleeve-paita

*Vaatteet saatu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.