Yhteistyössä Studio Laive

Tiesitkö että lempeillä jooga-liikkeillä voidaan lisätä virkeyttä kehoon ja vaikuttaa myönteisesti myös aineenvaihduntaan?

Jos totta puhutaan, on joogan monipuolisuus yllättänyt minutkin. Joogaillessani Studio Laiven* online-tunteja tämän kevään ja kesän aikana, olen saanut huomata kerta kerralta oppivani jotakin uutta tästä lajista sekä sen hyödyistä. Sen lisäksi että jooga on tuonut monipuolisuutta liikkumiseeni, ovat Studio Laiven Kaisan ja Elviiran tunnit avanneet ikkunaa sille, kuinka moneen muotoon rauhallinen harjoitus voi taipua. Vaikka joogaliikkeet ovat keholle lempeitä, voivat harjoituksen vaikutukset puolestaan olla voimakkaita.

Tässä joogapäiväkirjojen postauksessa keskitytäänkin erityisesti joogan kehoa ja aineenvaihduntaa virkistäviin vaikutuksiin. Lisäksi Studio Laiven yrittäjät ja joogaohjaajat Elviira ja Kaisa jakavat vinkit siihen, millaisia liikkeitä erityisesti kannattaa suosia ja millaisia hyötyjä joogasta on ihan tavallisen arjen keskellä.

Miten jooga vaikuttaa kehon toimintaan ja aineenvaihduntaan?

Säännöllinen joogaharjoitus kasvattaa lihaskuntoa, tehostaa verenkiertoelimistön toimintaa ja edistää kudosten aineenvaihduntaa. Dynaamiset joogamuodot kuten hatha- ja flowjooga sisältävät kehoa aktivoivia liikkeitä, joiden avulla verenkierto vilkastuu ja lihakset lämpenevät. Tehostuneen verenkierron ja tietoisen hengityksen mukana hapen, ravinto- ja kuona-aineiden kulku kehossa paranee. Lisäksi tietyt jooga-asennot kuten kierrot hierovat ja stimuloivat ruuansulatuselimiä, mikä edistää suoliston toimintaa.

Aineenvaihdunnan kannalta kaikki liike on tärkeää. Liian kova, yksipuolinen ja pitkään jatkunut kuormitus ja stressi kuitenkin häiritsevät optimaalista aineenvaihduntaa vaikuttamalla hormonien toimintaan. Siksi liikkumisen lisäksi on tärkeää varata riittävästi aikaa myös levolle ja rentoutumiselle. Joogan aikana on mahdollisuus pysähtyä ja olla läsnä niin kehon kuin mielen tuntemuksille. Joogan rentouttava vaikutus hillitsee stressireaktiota ja tuo kehoa kohti tasapainoa.

Elviira & Kaisa

Olin keväällä mukana Studio Laiven Jooga detox-workshopissa*, jossa keskityttiin joogan vaikutuksista erityisesti palautumiseen, aineenvaihduntaan sekä kehon virkistämiseen. Studio Laiven Elviira Hyytiä ohjasi selkeästi ja asiantuntevasti, kuinka lempeillä ja yksinkertaisilla jooga-liikkeillä voidaan vaikuttaa myönteisesti kehon toimintaan sekä vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Liikkeen ei tosiaan tarvitse olla äärimmäistä tai kovatehoista ollakseen tehokasta. Workshopin aikana huomasin, kuinka kehossa tuntuneet kireydet alkoivat hellittää jo muutamien liikesarjojen aikana ja samalla hiki alkoi helmeillä otsalla. Tässäkin joogaharjoituksessa korostui liikkeiden tekeminen omaan luonnolliseen hengitysrytmiin, jota Elviira hienosti kuvaa virtaavaksi liikkeeksi. Hengityksen rauhoittuessa ja syventyessä myös keho alkaa rentoutua ja sen toiminta virkistyä.

Elviiralla on kyllä taito ohjata joogaharjoitusta. Hän onnistuu samaan aikaan luomaan tunnille rauhallisen tunnelman sekä kertomaan liikkeistä ja niiden vaikutuksista selkeästi ja ymmärrettävästi. Hänen ohjaustaan on vaivatonta ja helppoa seurata. Tämänkin harjoituksen ajan Elviira kertoi ja perusteli, miten eri liikkeet kehossa vaikuttavat sekä antoi hyviä vinkkejä, kuinka jo muutamalla liikkeellä voidaan saada toivottuja vaikutuksia kehossa aikaan. Minulle nämä liikevinkit ovat olleet ihan huippu juttu, sillä juuri niistä palasista olen rakentanut oman tapani ylläpitää joogaa omassa arjessa.

Erityisesti pidän siitä, kuinka joogassa yhdistyvät lempeä liike ja tapa ajatella. Kyse ei lopulta ole vain pelkästä yksittäisestä jooga-harjoituksesta, vaan kokonaisvaltaisesta tavasta ajatella ja olla. Siitä miten suhtautuu itseensä ja kaikkeen ympärillä olevaan. Koen että oman kehon viestejä on helpompi kuulla ja tunnistaa, kun löytää itselle sopivia tapoja rauhoittua arjen keskellä.

Millaisia joogan liikesarjoja kannattaa erityisesti suosia ja miksi?

Dynaamiset ja pumppaavat hengityksen tahdissa tehtävät joogan liikesarjat aktivoivat verenkiertoa ja nestekiertoa. Kierrot ja monet eteentavitukset hierovat sisäelimiä ja suolistoa parantaen näiden aineenvaihduntaa. Mitä monipuolisempia liikesarjoja tekee, sitä paremmin koko kehon kudosten aineenvaihdunta virkistyy.

Hengityksellä on iso rooli ja siihen on tärkeää kiinnittää huomiota läpi harjoituksen. Hengityksen tiedostaminen syventää hengityskiertoja ja auttaa rentoutumaan. Hengityksen kautta poistuu myös merkittävä osa kehon kuona-aineista.

Kalenterista ei tarvitse raivata aikaa pitkille joogaharjoituksille monta kertaa viikossa sillä lyhyetkin täsmäiskut arjen keskellä säännöllisesti tehtynä virkistävät kehoa. Esimerkiksi 20 minuutin mittainen lempeä joogaharjoitus ennen nukkumaanmenoa tasapainottaa kehoa ja hormonien toimintaa.

Elviira & Kaisa

Miksi kannattaa valita jooga kovan hikitreenin sijaan?

Kaikki liike ja liikunta edistää aineenvaihduntaa. Jooga on erityisen turvallinen harjoitusmuoto, sillä liikkeet tehdään rauhallisesti hengityksen tahdissa ja oman kehon painolla. Rauhallinen hengitys auttaa kehoa pois stressireaktiosta edistäen ruuansulatusta ja tasapainottaen hormonien toimintaa. Jos keho ja mieli ovat jatkuvasti yli-kierroksilla esimerkiksi kovatehoisen liikuntaharjoittelun tai henkisen kuorman takia, joutuu elimistö pois tasapainotilasta ja aineenvaihdunta voi häiriintyä.

Miten aloittelijan kannattaa lähteä liikkeelle?

Aluksi kannattaa tehdä lyhyitä ja helppoja joogan liikesarjoja ohjaajan opastuksella virtuaalisesti tai livenä. Koska erilaisia jooga-asentoja on paljon ja niitä voidaan varioida, voi jokainen tehdä joogaharjoitusta lempeästi oman kehon ehdoilla. 

Asiantuntevan ohjaajan ja ryhmän tuki ovat alussa tärkeitä, jotta joogaharjoitus on turvallista ja harjoittelussa pääsee kunnolla vauhtiin. Laivessa käynnistyy 17.8. Virkeyttä ja virtaa aineenvaihduntaan -nettijoogakurssi, jossa kuuden viikon ajan tehdään aineenvaihduntaa tukevia joogaharjoituksia. Kurssille on helppo tulla mukaan, sillä se toteutetaan suljetussa Facebook-ryhmässä eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvitse olla. 

Lue lisää kurssista: https://studiolaive.fi/virkeytta-ja-virtaa-aineenvaihduntaan-nettijoogakurssi/

Tällä joogapäiväkirjojen postauksella haluaisin kannustaa myös sinua luottamaan lempeän liikkeen ja ajattelun voimaan. Vaikka tykkään liikkua kovatehoisesti ja jaan myös treenivinkkejä, joissa olo tuntuu hengästyttävältä, on se kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta. Hyvinvointi on lopulta pieniä arkisia tekoja, joiden tarkoitus on tuoda meille jokaiselle hyvää, eikä päinvastoin. Toivottavasti tämän postauksen ajatukset sekä Elviiran ja Kaisan asiantuntevat vinkit voisivat rohkaista lempeyteen erityisesti tässä hetkessä, kun moni meistä palaa kesälomalta takaisin arkeen.

Blogini instagram-sivuilla on käynnissä arvonta, jossa voit voittaa osallistumisen Studio Laiven Virkeyttä ja virtaa aineenvaihduntaan -nettijoogakurssille, joten otahan seurantaan @studiolaive sekä @positiivisestiliikkeessa ja kurkkaa lisätiedot sekä osallistumisohjeet.

Joogapäiväkirjojen aiemmat postaukset löydät täältä:

Blogissa alkaa uusi sarja: Joogapäiväkirjat, Lempeä ja palauttava yinjooga

*Jooga detox-workshop saatu yhteistyönä

Postauksen kuvat: Markus Metsänen photography

Kuvien vaatteet ovat Népran mallistosta ja ne on saatu brändilähettiläs-yhteistyönä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.