Kaupallisuus sisällön tuottamisessa herättää monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Yhdelle lukijalle se voi olla totaalinen turn off, kun joku toinen taas seuraa sisältöä mielenkiinnolla, ajattelematta sen enempää siihen liittyvää kaupallisuutta. Mielestäni sopivina annoksina ja vastuullisesti toteutettuna myös kaupallisuuden ympärille voidaan rakentaa aitoa sisältöä, joka voi täydentää ja monipuolistaa kokonaisuutta. Siitä, miten sopivina annoksina ja vastuullisuus sitten lopulta määritellään, päättävät sekä lukija että sisällöntuottaja itse. Kaupallisuuteen liittyy monta näkökulmaa ja sitäkin voidaan toteuttaa monella tapaa. Tällä postauksella haluankin hieman avata omia ajatuksiani tämän teeman ympärillä.

Minulle blogin kirjoittamisessa ja sisällön tuottamisessa on alusta asti ollut tärkeää aitous ja omannäköinen kokonaisuus. Kun sisältöä tuottaa omana itsenään, rakentuu sen ympärille mielestäni luonnollisella tavalla omannäköinen brändi, jossa kuuluu tekijän oma ääni. Blogiani pidempään seuranneet tietävät, että minulle yhteistyön tekeminen ei tarkoita vain uusien tuotteiden esittelemistä toisensa perään, vaan ajattelen asiaa laajemmin. Pidän tärkeänä, että myös yhteistyön tekeminen on linjassa omien arvojen ja ajatusten kanssa, sekä samalla tietysti koko blogin sisällön kanssa. Sillä onhan ristiriitaista puhua yhtä ja tehdä toista.

Hyödynnän sisällön tuottamisessa omaa ammattitaitoani ja osaamistani, mutta yhtä lailla lähestyn teemoja usein naisen tai pienten lasten äidin näkökulmasta. Arvostan asiantuntijuutta ja pidänkin tärkeänä sen esiin nostamista, erityisesti kun pureudutaan liikunnan ja hyvinvoinnin teemojen ympärille. Tällä kentällä villityksiä tulee ja menee, joten jalat on syytä juurruttaa yhä tukevammin maahan. Jos tarkoituksena on lempeä ja maanläheinen ote kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sen edistämiseen, on terve kriittisyys paikallaan.

Teen yhteistyötä eri liikunta- ja hyvinvointialan osaajien kanssa, jotta blogin sisältö olisi entistä monipuolisempaa ja lukija voi luottaa lukemaansa. Minulle tämä on myös osa vastuullisuutta. Toki henkilökohtaisessa blogissa saa ja pitääkin ”mutuilla”, jotta sisältö säilyy elämänmakuisena ja helposti lähestyttävänä. Ajattelen että asiantuntija-yhteistyö antaa sisällölle lisäarvoa ja samalla minulle mahdollisuuden nostaa esiin taitavia osaajia ja heidän ammattitaitoaan. Kaupallisuus mahdollistaa silloin esimerkiksi paikallisten palveluiden ja yritysten esiin nostamisen, jonka myönteiset vaikutukset ovat usein paljon laajemmat kuin vain se yksittäinen blogi-postaus. Tämänkaltaisen yhteistyön merkitys korostuu erityisesti tällaisessa haastavassa yhteiskunnallisessa ajassa, jolloin yhteen hiileen puhaltaminen ja toisten kannustaminen ovat entistäkin tärkeämpää. Yhteistyö-projektien toteuttaminen on lisäksi antoisaa ja inspiroivaa, jonka tietysti toivon välittyvän myös sinulle lukijana.

Mielestäni kaupallisuus ja aito sisältö mahtuvat samaan pakettiin, sillä tekemisen tapoja on monia. Keskiössä ovat omaa toimintaa ohjaavat arvot ja vastuullisuus. Millaisella ajatuksella yhteistyökumppanit valikoituvat ja millaista yhteistyötä tehdään? Ovatko kaupalliset yhteistyöt linjassa keskenään vai onko niiden välillä ristiriitaa? Oleellista on myös pohtia rakentuuko sisältö pelkän kaupallisuuden varaan vai onko vaikuttajalla lukijoille muutakin annettavaa niiden lisäksi?

Kaupallisuus voi parhaimmillaan olla hyvän ja vastuullisen brändin, palvelun tai tuotteen esiin nostamista, mutta yhtä lailla sisällöllä voidaan johtaa lukijaa myös harhaan. Siksi alleviivaan vastuullisuutta, mikä tarkoittaa mielestäni avoimuutta, rehellisyyttä ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyöstä kerrotaan selkeästi ja sen sisällön voi selkä suorassa allekirjoittaa.

Toimivan yhteistyön tunnistaa mielestäni siitä, että sen ympärille rakentuu luontevasti omannäköinen juttu ja näkökulma, ja ne ovat linjassa muun sisällön kanssa. Parhaimmillaan yhteistyö on kuin polku, joka johdattaa hyvän, vastuullisen brändin ja kuluttajan toistensa luo. Onnistunut yhteistyö voi innostaa lukijan kokeilemaan vaikka itselle uutta liikunta-lajia, auttaa löytämään ammattitaitoisten palveluntuottajien luokse tai laajentaa omia hyvinvoinnin näkökulmia. Kyse on pitkälti siitä, millaista sisältöä tuotetaan, mitä markkinoidaan ja millä tavoin. Avoimesti ja rehellisesti, vai päinvastoin. Mielestäni yhteistyössä on valtavasti potentiaalia ja sen tekeminen on parhaimmillaan, kun sitä saa tehdä samanhenkisten ja inspiroivien ihmisten kanssa.

Pidän yhteistyön tekemistä aina työnä, vaikka blogin kirjoittaminen minulle ennemmin harrastus onkin. Sisällön suunnitteleminen ja tuottaminen vievät aikaa, eivätkä ne suinkaan tupsahda blogiin tai some-kanaviin itsestään. Vaikka sisältö saa ja sen pitääkin olla tekijänsä näköistä, liittyy siihen aina myös vastuuta niin yhteistyökumppania, mutta yhtälailla myös blogin lukijaa ja seuraajaa kohtaan.

Kaupallisuuteen saatetaan usein liittää ajatus ilmaisten tuotteiden markkinoimisesta ja liimata päälle helpon työn leima. Tämä näkökulma on lopulta hyvin yksioikoinen ja suppea. Mielestäni myös kaupallisuuden yhteydessä tarvitaan entistä enemmän avointa puhetta ja näkökulmien avaamista. Lisäksi on hyvä huomioida että yhteistyön tekeminen ja verkostot mahdollistavat myös sisällöntuottajalle toiminnan kehittämisen ja kasvun, joka on usein pelkästään myönteinen asia myös lukijan ja seuraajan näkökulmasta.

Vaikka yhteistyötä toteutetaan omannäköisellä tavalla, rakentuu se osaltaan myös yhteistyökumppanin brändin sekä palveluiden tai tuotteiden ympärille. Yhteistyöllä tavoitellaan aina jotakin ja siihen kannattaa myös lukijana kiinnittää huomiota. Tavoitteena on usein näkyvyys, palvelun tai tuotteen tunnettavuus sekä niiden markkinoiminen ja käyttötarkoitusten esitteleminen luontevasti. Lisäksi se on mielikuvien luomista ja inspiroimista. Yhteistyössä brändin ja yrityksen taustalla olevat arvot kuuluvat samaan pakettiin, jotka sisällöntuottaja ikään kuin yhteistyöllä allekirjoittaa. Siksi mielestäni ei ole yhdentekevää, miten ja millaista yhteistyötä tehdään. Avoimuus ja rehellisyys ovat tässäkin asiassa tärkeää.

Toimin suomalaisen merkin, Népran brändilähettiläänä ja näin ollen on luontevaa, että heidän tuotteet tulevat esiin tuottamassani sisällössä. Népran tuotteet vilahtelevat usein treenivideoissani, mutta yhtä lailla myös arkisissa postauksissani. Tämä brändi tunnetaan maanläheisistä ja ympäristöystävällisistä arvoista sekä vastuullisuudesta. Käytän Népran tuotteita päivittäin, eivätkä vaatteet vaihdu päälläni uusiin tiuhaan tahtiin, kuten eivät vaihdu merkin ajattomassa mallistossakaan. Samat tuotteet näkyvät päälläni arjessa päivittäin, mutta yhtälailla blogini sisällössä kaudesta ja vuodesta toiseen. Tämänkaltaiset yhteistyöt ovat mielestäni mitä parhaimpia osoittamaan, mitä laatu ja kestävä kuluttaminen käytännössä tarkoittavat. Lisäksi yhteistyö Népran kanssa on ollut alusta asti luontevaa ja helppoa. On ollut mukavaa ja innostavaa sitoutua yhteistyön tekemiseen, johon on alusta asti liittynyt luottamus ja sellainen hyvä tekemisen meininki.

Kaupallisuus on osa sisällön tuottamista, mutta vastuullisuuden tulisi mielestäni kulkea sen kanssa käsi kädessä. Lukijana on hyvä huomioida, ettei tämä välttämättä aina toteudu. Kriittistä otetta ja lukutaitoa tarvitaan, niin lukijalta kuin sisällöntuottajaltakin. Arvoja ja itselle tärkeitä ja merkityksellisiä asioita on usein helppo luetella ääneen, mutta todellisia ne ovat vasta kun välittyvät meidän toiminnastamme ja tavastamme olla. Olipa sitten kyse ihan arkisista valinnoista tai suuremmista päätöksistä. Lukija voi lopulta aina tehdä päätöksen siitä, millaisena sisältö hänelle välittyy ja millaista blogia tai kanavaa hän haluaa seurata.

Ajattelen että kaupallisuus ja aitous eivät ole toisiaan pois sulkevia. Silloin kun sisältöä tuotetaan vastuullisesti, ei niitä tarvitse asettaa vastakkain, vaan ne täydentävät luontevalla tavalla toisiaan. Sellaiseen blogiin ja kanavaan on helppo ja mukava mielestäni sitoutua, niin lukijana kuin itse sisällöntuottajanakin.

Olisipa mukava kuulla, miten sinä ajattelet kaupallisuudesta.

Postauksen vaatteet ovat Népran mallistosta ja ne on saatu yhteistyössä.

Postauksen kuvat: Markus Metsänen Photography

2 thoughts on “Voiko kaupallinen sisältö olla aitoa?

  1. Todella hyvin kirjoitettu ja olen ihan samaa mieltä kaupallisesta sisällöstä, eikä sen tarvitse olla mitenkään ristiriidassa aitouden kanssa. Pidän kyllä hyvin tehdyistä yhteistyöpostauksista ja parhaimmillaan niistä voi saada hyviä vinkkejä ja tietoa uusista vähemmän tunnetuista merkeistä/tekijöistä. Itse olen löytänyt Népran vaatteet muistaakseni ainakin jossain määrin yhteistyöpostausten kautta ja kun merkki on tullut niiden kautta tutuksi, niin olen innostunut itsekin kokeilemaan ja ihastumaan 🙂

    Mielestäni sinulla on ollut todella hyviä yhteistyöpostauksia ja tärkeää on, että postaus ei vaikuta liikaa mainokselta, vaan siinä on muutakin sisältöä ja rehellisiä kokemuksia.

    1. Voi kiitos paljon viestistä ja palautteestasi 🙂
      Mukava kuulla, että yhteistyöt on olleet mielestäsi kiinnostavia ja onnistuneita, sillä teille lukijoillehan tätä sisältöä lopulta tuotetaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.