Kaupallinen yhteistyö Isku-koti

Tiedätkö sen tunteen, kun heräät aamulla hyvillä mielin levänneenä. Uusi, ihan tavallinen päivä tuntuu innostavalta ja siihen on helppo suunnata myönteisin ajatuksin. Voimme toki itse vaikuttaa omaan ajatteluun ratkaisevasti, mutta edellinen mielikuva ei ole pelkkä asennekysymys, vaan myös unen laadulla on osansa tämän tunteen syntymisessä.

Hyvä ja palauttava uni on monen asian summa ja siihen vaikuttaa oikeastaan kaikki ne asiat, joista elämämme koostuu. Ruuan laatu ja rytmi, liikunnalliset elämäntavat, elämäntilanne, stressi, työ, opiskelu, nukkumistottumukset – listaa voisi jatkaa loputtomiin. Hyvinvoinnin kannalta erityisen merkityksellisenä voidaan pitää rasituksen ja levon välistä rytmiä, joka vaikuttaa keskeisesti biologisen ja psykologisen perusjärjestelmämme tasapainoiseen toimintaan. Kun rytmi on balanssissa, jaksamme paremmin, pysymme virkeinä ja palaudumme päivittäisestä rasituksesta.

Aivotutkija Minna Huotilainen summaa, kuinka unella voidaan tutkimusten mukaan vaikuttaa tarkkaavaisuuteen, muistiin, tietojen ja taitojen oppimiseen, mielialaan, asioiden hallintaan sekä palautumiseen. Kyse on siis erittäin tärkeästä, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavasta osa-alueesta. Eikä liene ihme, että myös syksyllä julkaistut uudet liikuntasuositukset arvottavat riittävän ja palauttavan yöunen yhdeksi merkittävimmäksi terveyttä ja hyvinvointia edistäväksi tekijäksi. Jokainen meistä tarvitsee hyvää ja laadukasta unta.

Oman hyvinvoinnin näkökulmasta pidän unta minulle yhtenä tasapainon mittarina. Unen laatu heijastelee usein suoraan siihen, millaisella mallilla levon ja kuormituksen välinen suhde omassa arjessa on. Palasten ollessa tasapainossa, nukahtaminen on illalla vaivatonta ja uni palauttavaa. Tai jos uni jostain syystä yöllä keskeytyy, on siihen helppo päästä uudelleen kiinni. Nämä ovat seikkoja, jotka otan huomioon myös omassa liikkumisessa. Väsyneenä vaihdan suosiolla kovatehoisen treenin kevyempään, vaikka reippaaseen kävelylenkkiin. Kevyt liikunta ja raitis ulkoilma tukevat silloin parhaiten hermoston rauhoittumista, mikä vaikuttaa myönteisesti niin nukahtamiseen kuin unen laatuun. Liian kovatehoinen treeni väsyneenä toimisi päinvastoin. Hyvin levänneenä kovempi tehoinen treeni puolestaan kulkee hyvin ja sitä seuraa hyvä ja energinen fiilis.

Syksyllä alkaneet opiskelut ovat vaikuttaneet selvästi myös omaan nukkumiseen ja unen tarpeeseen. Vaikka koen opiskelun mielekkääksi, on uuden tiedon sisäistäminen ja tuottaminen osaltaan myös väsyttävää, mikä on pitänyt huomioida kokonaiskuormituksessa. Silloin kun oman kehon kuunteleminen meinaa hämärtyä tai rajaaminen tuntuu vaikealta, muistutan itseäni lauseilla: ”lihas kasvaa levossa” ja ”puolet oppimisesta tapahtuu yöunen aikana”.

Kun nukumme, aivomme paiskivat töitä

Uni on keskeisessä ja vaikuttavassa roolissa hyvän vireys- ja tunnetilan syntymiseen. Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan aivojen toiminta on unen eri vaiheissa erilaista. Näistä jokaista voidaan pitää tärkeänä, mutta aivojen kannalta syvä uni on erityisen arvokasta ja unen virkistävyyteen keskeisesti vaikuttava tekijä.

Syvän unen aikana koko elimistö lepää ja silloin täytetään solujen energiavarastoja, korjataan valveen aikaisen rasituksen vaurioita ja huolletaan hermosolujen välisiä liitoksia erityisesti muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Syvä uni mahdollistaa hermosolujen syntymisen ja aivo-selkäydinneste pääsee huuhtelemaan hermostoon kertyneitä kuona-aineita, jota voidaan pitää sekä aivojen toiminnan että erityisesti palautumisen kannalta keskeisenä tekijänä. Lisäksi uni vaikuttaa myönteisesti myös mielialaan, sillä unen aikana käsitellään ja asetetaan päivän aikana koetut erilaiset tunteet sopivaan kontekstiin. Siksi asiat usein näyttää ja tuntuu aamulla paremmalta.

Olen aina ollut aamuvirkku, joten iltaisin ei auta myöhään kukkua. Annan hyvälle yöunelle niin paljon arvoa, että harvoin maltan tai jaksan valvoa myöhään, juhlimisesta puhumattakaan. Minusta on ihana herätä aamulla virkeänä ja energisenä. Sen tosiaan tuntee mielialassa ja virtaa riittää paremmin koko päivän ajaksi. Tasainen ja säännöllinen rytmi sopii minulle parhaiten ja koen sen olevan yksi oman jaksamisen kulmakivistä.

Itselle sopivaa unirytmiä kannattaakin tavoitella ja pitää siitä kiinni. Unen laadun kannalta asiantuntijat nostavat keskeiseksi unen säännöllisen rytmin merkityksen. Unirytmi suositellaan säilyttämään mahdollisemman tasaisena, jotta elimistön sisäinen tasapaino pysyisi yllä. Jo muutaman tunnin heittelyä unirytmissä voidaan verrata aikaerosta palautumiseen ja sen aiheuttamaan kuormitukseen, joten ajatus ”nukun viikonloppuisin arjen univelat pois” ei välttämättä ole kovinkaan kestävä tapa. On kuitenkin hyvä muistaa, että unen tarve sekä aktiivisuuden ja levon välinen rytmi on meillä jokaisella hyvin yksilöllinen. Siksi omaa unen määrää ja laatua tarkastellessa kannattaa suhteuttaa asiat aina omiin voimavaroihin ja arkeen.

Nukkumisergonomian myönteiset vaikutukset uneen

Pienten lasten äitinä tiedän, ettei hyvä yöuni ole mikään itsestäänselvyys eikä siihen välttämättä voi itse aina täysin vaikuttaa. Pätkäunet eivät suinkaan käsitä vain pikkuvauva-aikaa, sillä erilaiset vaiheet kuuluvat luonnollisena osana lapsen kasvuun ja kehitykseen, mikä tietysti heijastuu usein koko perheen nukkumiseen ja sitä kautta myös hyvinvointiin. Nukkuminen voi olla myös herkkä aihe ja aiheuttaa helposti erilaisia kierteitä, jotka heijastuvat suoraan uneen ja tietysti myös omaan jaksamiseen. Pitkittyneet nukkumisen haasteet voivat tehdä yöajasta jonkinlaisen henkisen peikon, jolloin yöllisiä heräämisiä alkaa pelätä jo etukäteen tai pelkkä nukkumaan meno voi tuntua ahdistavalta.

Laadukkaaseen uneen tai sen haasteisiin voidaan elintapojen lisäksi vaikuttaa onneksi myös fysiologisesti nukkumisen ergonomialla. Nukumme elämästämme noin kolmasosan ja yöaikaan ergonomiaa ylläpitää aioastaan patja ja tyyny, joten myös tälle kannattaa antaa ajatus jos toinenkin. Patjan ja tyynyn tulisi tukea vartalon fysiologista eli luonnollista asentoa, jolloin kehon on mahdollista päästä lepotilaan palautumaan päivän rasituksista. Tyyny ja patja tukevat selkärangan luonnollisia kaaria ja muotoa, jolloin lihaksisto voi rentoutua.

Isku-myymälöissä kautta maan vietetään koko Helmikuun ajan nukkumisen kuukautta. Saimme miehen kanssa kutsun testaamaan Iskun nukkumisergonomia-asiantuntija palvelua, joka antaakin melkoisen lisäarvon sängyn tai petivaatteiden hankintaan. Jokaisesta Isku-myymälästä löytyy koulutettuja nukkumisergonomian asiantuntijoita, jotka auttavat löytämään jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti sopivat tuotteet. Iskun nukkumisen asiantuntijat kouluttaa lääkäreistä ja fysioterapeuteista koostuva asiantuntijatiimi, joten tämä uniikki palvelu tarjoaa asiakkaalle laajaa asiantuntemusta, laatua ja ennen kaikkea yksilöllisyyttä. Laadukkaat nukkumisen tuotteet ovat usein hieman arvokkaampia hankintoja, joten tämän kaltainen asiakkaalle maksuton asiantuntija-palvelu tuo myös turvaa niiden tekemiseen ja mahdollistaa yhä kestävämpien hankintojen tekemisen.

Meitä Isku-myymälän nukkumisen asiantuntija auttoi löytämään sopivat tyynyt, jotka todella olivat vaihdon tarpeessa. Saimme erittäin asiantuntevaa palvelua ja oma käsitys tyynyn valinnasta avartui huimasti. Sopivan tyynyn valintaan vaikuttaa oman nukkumisasennon lisäksi fysiologiset mitat, kuten hartioiden leveys ja kaulan pituus. Lisäksi käytössä olevan patjan upottavuus vaikuttaa sopivan tyynyn valintaan. Tyynykaupoille mennessä kannattaakin tarkistaa oman patjan pehmeys, jolloin asiantuntija osaa ohjata sopivan tyynyn etsimisessä entistä paremmin. Meille molemmille valikoitui Tempurin Easy Clean-tyynyt. Tyynyn sisältö muodostuu miljoonista patentoiduista Tempur-mikrotyynyistä, joten sitä voi muotoilla halutun korkuiseksi ja muotoiseksi. Tyynyn voi huoletta pestä pesukoneessa, mikä on hygienian kannalta silkkaa plussaa. Lisäksi tuotteelle myönnetty kolmen vuoden takuu kertoo laadusta ja kestävyydestä.

Kuvassa Tempurin Easy clean-tyyny

Olen nyt parin viikon ajan nukkunut tällä Tempurin Easy clean-tyynyllä ja täytyy sanoa, että se on minulle nappi valinta. Tyyny muotoutuu juuri sopivaksi ja säilyttää muotonsa koko yön ajan. Uni on aiempaan verrattuna selvästi levollisempaa, kun hyvän nukkumisasennon löytämiseksi ei tarvitse enää pyöriä sängyssä tai pöyhiä ja käännellä tyynyä. Varsinkin perheen kuopus herättelee meitä vanhempia yhä viikottain yöllä pelottavien unien tai vessareissun vuoksi ja näiden yöllisten heräämisten jälkeen saan unen päästä helposti kiinni varmasti myös parantuneen nukkumisergonomian ansiosta. Mietin vain, miksi ihmeessä en ole ymmärtänyt vaihtaa tyynyä jo aiemmin?

Kuvassa Unigold halityyny, joka tukee näppärästi uniergonomiaa

Minulla on usein tapana lukea kirjaa juuri ennen nukkumaan menoa, sillä näin saan ajatukset mukavasti pois päivän asioista. Sängyssä lukeminen on nyt ergonomisempaa Unigold Hali-tyynyn ansiosta. Tätä tyynyä voi hyvin käyttää myös nukkumisen tukena hyvän ja ergonomisen asennon löytämiseksi. Ja onhan myös iltasatujen lukeminen perheen pienimmille nyt entistä miellyttävämpää, kun kaikki mahtuu pötköttelemään saman jättityynyn päälle. Unigold on Iskun oma merkki ja mallistosta löytyy laadukkaat nukkumisen tuotteet aina sängyistä petivaatteisiin. Unigold-sängyt valmistetaan Närpiössä ja suunnittelu toteutetaan Iskun ja Hilding Anders Oy:n asiantuntijoiden yhteistyönä.

Iskun vastuulliset ja ympäristöystävälliset arvot

Kuluttajana minulle on tärkeää yrityksen takana olevat arvot ja erityisesti kiinnitän huomiota vastuullisuuteen sekä ympäristöystävällisyyteen. Isku on suomalainen yritys, jolla on pitkät perinteet huonekalumarkkinoilla. Yrityksen toiminnassa ympäristöarvot ja vastuullisuus ovat tärkeässä roolissa ja heijastuvat kaikkeen tekemiseen. Iskun oma huonekalutehdas Lahdessa ei esimerkiksi tarvitse ympäristölupaa ollenkaan, sillä se tuottaa vuodessa vain pienen kerrostalon verran jätettä. Lisäksi tuotannon ylijäämämateriaaleja pyritään kierrättämään uusiokäyttöön. 80% Iskun omavalmistamien tuotteiden raaka-aineista tulee Suomesta ja suomalaisilta yrityksiltä. Lisäksi myös muut tavarantoimittajat pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat Iskun arvoja ja kestävää kehitystä. Iskun vastuullisista arvoista voit lukea lisää täältä.

On ilo tehdä yhteistyötä Iskun kaltaisen suomalaisen yrityksen kanssa, joka toimii vastuullisesti ja läpinäkyvästi, pyrkien omalla toiminnallaan edistämään kestävää kehitystä tukevia arvoja. Toki myös kuluttajana voimme vaikuttaa osaltamme, tekemällä vastuullisia valintoja sekä tarpeeseen perustuvalla, kohtuullisella kuluttamisella. Iskun nukkumisergonomia-asiantuntija palvelu on mielestäni erinomainen osoitus siitä, kuinka asiantuntevan osaamisen yhdistäminen laadukkaiden nukkumisen tuotteiden hankkimiseen, mahdollistaa yhä kestävämpien ja ennen kaikkea tarkoituksenmukaisten hankintojen tekemisen. Vastineeksi saamme kauniita ja palauttavia yöunia pitkäksi aikaa, sillä eihän kokonaisvaltaista hyvinvointia tärkeämpää satsausta taida ollakaan. Kannustankin lämpimästi panostamaan omaan nukkumisergonomiaan, jotta nukahtaminen ja uni olisi mahdollisimman levollista ja palauttavaa.

Saan mahdollistaa sinulle Iskun kanssa yhteistyössä alennuskoodin, jolla saat 25% alennuksen kaikista normaalihintaisista Tempur-tyynyistä. Koodi on voimassa sekä myymälässä että verkkokaupassa ja alennus lasketaan tuotteiden normaalihinnasta. Alennuskoodi: ISKU2020UNI on voimassa 20.2.-4.3.2020 välisen ajan. Nyt onkin mainio tilaisuus varata aika Iskun nukkumisen ergonomia-asiantuntijalle ja päivittää tyyny-asiat kuntoon. Iskun kotisivuille pääset suoraan tästä.

Postauksen kuvista kiitokset taitavalle Markus Metsäselle

*Tempur- ja Unigold-tuotteet saatu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.