Tällä viikolla vietetään Népran neljättä syntymäpäivää ja tämän suomalaisen vaatemerkin brändilähettiläänä halusin nostaa blogissa esiin Népran upeaa tarinaa. Kysyin kymmenen kysymystä, joihin Essi ja Ama – taitavat naiset tämän vastuullisen ja modernin brändin takaa vastasivat. Jos olet miettinyt, mitä Népra-nimi tarkoittaa tai haluat tietää, miten tämä kahden naisen perustama yritys on luonut ihan omanlaisen polkunsa vastuullisena vaatemerkkinä, niin hyppää ihmeessä mukaan.

1.Miten Néprasta tuli Népra?

Ama: Idea Néprasta syntyi helmikuussa 2015, koska en itse löytänyt eettisiä ja ekologisista lähtökohdista valmistettuja vaatteita intensiiviseen urheiluun. Hetken etsittyäni tuloksetta, mietin voisiko projektin toteuttaa itse?
Muutaman viikon tutkimuksen ja pohdinnan jälkeen, löysimme Essin kanssa toisemme ja jaoimme oikeastaan heti idean kokonaisvaltaisesta, minimalistisesta ja eettisestä urheiluvaatebrändistä. 
Uskon vahvasti siihen, että Néprasta on tullut Népra meidän yhteistyön ansiosta ja ilman toista Népra ei olisi nyt sellainen kuin on. Molempien vahvuuksia ja heikkouksia on tarvittu Népran kehittämiseen.

Kuvassa Népran Juno Longsleeve-paita & Yed Joggers-housut

2. Mitä Népra tarkoittaa ja miten Népran logo on syntynyt?

Ama: Népra tulee pienestä karjalan kielestä ja tarkoittaa vettä ja vesistöä. Itse asiassa olin jo päättänyt nimen ennen kuin tapasimme Essin kanssa. Nimi sopii mielestämme hyvin suomalaiselle vastuulliselle brändille, koska vesivarat maapallolla ovat vähentyneet huimasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja kuivuudesta kärsitään monessa maassa. Lisäksi Suomi on tuhansien järvien maa. Henkilökohtaisesti minulle yhdistyy nimessä omat juureni, jotka vievät mummon ja papan kautta Karjalaan. Lisäksi koska teen töitä paljon Saksasta käsin, saan pitää töiden puolesta palan Suomea mukana, minne menenkin.

Népran logo on puolestaan Essin taikoma. Essi sai heti projektin alettua idean minimalistisesta sammakko-logosta, jonka lopputulosta minä jäin mielenkiinnolla ja innolla odottamaan. Essi on pienestä pitäen tykännyt tarkkailla sammakoita ja pysähtyy edelleen lenkillä ihastelemaan sammakkoa sellaisen huomatessaan. Sammakko symboloi muutosta, joten se tuntui sopivalta brändillemme. Sammakot liikkuvat sekä maalla että vedessä, joten siinä oli jotain sopivaa meidän kokonaisvaltaisuuteen pohjatuvaan ideologiaan. Lisäksi sammakot ovat monissa paikoissa tänä päivänä uhanalaisia eläimiä, joten myös sammakkologoon yhdistyy vastuullisuus ja ilmastonmuutos.

3. Miten ideat ja inspiraatio tuotteisiin syntyvät?

Ama: Ideat tuotteisiin syntyvät usein niin, että minä heitän Essille ideoita oman käyttökokemuksen ja kuulemani palautteen mukaan. Essillä on kuitenkin alusta asti ollut vapaat kädet toteuttaa omaa visiota tuotteiden suhteen.

Essi: Suurin osa ideoista tulee ihan käytännön kautta;, eli millaisille tuotteille on tarve, mikä ”ongelma” pitää ratkaista ja tietysti mitä asiakkaat meiltä toivovat. Lisäksi erilaiset kankaat ja materiaalit inspiroivat minua. Usein ajatus tuotteesta lähteekin suoraan materiaalia tutkimalla. Lisäksi ideoita syntyy myös ympäristöä ja ihmisiä tarkkailemalla.

4. Miten suunnittelu-projekti etenee käytännössä?

Essi: Suunnittelu-projektin eteneminen vaihtelee hieman sen mukaan, onko sen lähtökohtana ollut jokin inspiroiva materiaali vai ihan puhtaasti tuotetarve, johon etsitään sopivat materiaalit.

Pääpiirteittäin projekti etenee ideoinnista ja luonnoksista tarkempaan suunnitelmaan, jonka jälkeen etsin tuotteelle sopivat materiaalit. Jos tuoteidea on lähtöisin materiaalista, etenevät ensimmäiset vaiheet puolestaan päinvastaisessa järjestyksessä. Seuraavaksi kuosittelen kaavat ja suunnittelen tuotteen mitoituksen, jonka jälkeen teen vasta varsinaiset kaavat vaatetta varten. Kaavojen piirtäminen ja muokkaaminen tapahtuu joko käsin tai tietokoneella. Kun kaavat on valmiit, leikataan kankaasta vaatteen osat ja ommellaan. Useimmiten ompelen ensimmäisen proton itse ja testaan suunnitelman toimivuutta. Jos tarvitaan muita protoja, tehdään ne ompelimolla. Protojen ja niiden sovitusten perusteella tuotetta ja kaavoja muokataan istuvuuden, halutun ulkonäön sekä käyttötarkoituksen mukaan.
Suunnittelu-projektin aikana tuote saa nimen ja tuotenumeron. Lisäksi tuotteesta tehdään tuoteohjeistus tuotantoa varten, johon dokumentoidaan kaikki tarvittava tieto jokaista pientä yksityiskohtaa myöten. Vaate lähtee tuotantoon, vasta kun olemme siihen tyytyväisiä ja ajankohta tuotteelle on oikea.

5. Kuinka kauan suunnittelu ja toteutus vie aikaa?

Tämä riippuu hyvin paljon siitä, onko kyseessä yksi vai useampi tuote ja kuinka monimutkaisia tuotteet ovat. Yksittäinen tuote saattaa syntyä alle kuukaudessa, kun taas useamman tuotteen tekeminen samaan aikaan vie 4-6kk.

6. Mikä tuotteiden valmistuksessa on tärkeää?

Ama: Minulle henkilökohtaisesti on tärkeää, ettei kukaan joudu kärsimään Népran tuotteiden takia. Epäeettisyys työpaikoilla tai eläinten oikeuksien näkökulmasta ei mielestäni ole minkään vaatteen arvoista. Lisäksi pidän tärkeänä sitä, että vaatteet on suunniteltu kestämään aikaa. Tekstiili- ja vaateteollisuus on päästöiltään suurempaa kuin lento ja rahtiliikenne yhteensä. Kaikkien ihmisten maapallolla on opeteltava kuluttamaan vähemmän ja siksi me Népralla haluamme suunnitella vaatteita, jotka kestävät aikaa ja käyttöä. 

Essi: Tärkeintä on eettisyys ja aito yhteistyö ompelimon kanssa. Népran ydin idea on alusta asti ollut suunnitella tuotteita tarpeeseen. Siksi onkin tärkeää, että jokaisella tuotteella on tarkoitus, joka yhdistyy vahvasti arvoihimme laadusta ja ekologisuudesta.

7. Millaisten toimijoiden kanssa teette yhteistyötä?

Ama: Meille tärkeintä yhteistyökumppaneiden valinnassa ovat arvot. Samoista arvoista ponnistaen on hyvä tehdä yhteistyötä niin tuotannon kuin vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta. 

8. Mitä Népra teille merkitsee? 

Ama: Népran merkitsee minulle ennen kaikkea hyvän tekemistä, modernia yrittäjyyttä ja vastuullisuuden teemojen näkökulmasta toivottavasti myös parempaa tulevaisuutta. 

Essi: Néprassa yhdistyy oma intohimo vaatteisiin, materiaaleihin, ongelmanratkaisuun sekä vastuullisuuteen. Népra merkitsee muutosta parempaan ja vaikuttamista.

9. Mikä Néprassa on parasta? 

Ama: Minua kiehtoo eniten ajatus kannattavan liiketoiminnan mahdollisuus eettisistä ja ekologisista arvoista ponnistaen. Néprassa parasta on se, ettei mitään tehdä taloudellinen hyöty edellä vaan kaikki suunnittelu, toiminta ja päätökset lähtevät arvoista käsin. Se on mielestäni myös modernia yrittäjyyttä. 

Essi: Aitous ja avoimuus sekä Népran identiteetti -kokonaisuus joka on syntynyt eri palasista ja arvoista jotka täydentävä toisiaan. Parasta on, että Népran kautta pääsee toteuttaan itseään.

10. Missä näette Népran 10 vuoden päästä? 

Ama: Tätä on itseasiassa hyvin vaikea sanoa. Tekstiili- ja vaateteollisuus muuttuu tällä hetkellä huimaa vauhtia eettisyyden, ekologisuuden ja kulutustottumusten suhteen. Mihin suuntaan vaateteollisuus sitten kehittyykin, niin näen Népran edelläkävijöiden joukossa myös 10 vuoden päästä. 

Synttäriviikon kunniaksi Népran verkkokaupassa on 15% alennus kaikista tuotteista, joten nyt on loistava mahdollisuus hankkia itselle tai läheiselle jotakin ihanaa Népran mallistosta pienellä alennuksella. Omasta kokemuksestani voin vain suositella Népran vaatteita. Ne kestävät sekä aikaa että kulutusta ja sopivat niin treeniin kuin vapaa-aikaan. Verkkokauppaan pääset suoraan tästä: Népra

*Kuvien Népra-vaatteet saatu

Postauksen kuvat: Markus Metsänen



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *