Kaupallinen yhteistyö Fysioannakaisa

Muistatteko kun kirjoitin aiemmin keväällä kokemuksiani Annakaisa Hinkkasen äitiysfysioterapia-ohjauksesta? Annakaisa jäi Kesäkuussa vauvalomalle, joten siitä lähtien olen tehnyt harjoitteita itsenäisesti hänen oppeja hyödyntäen. Nyt kun kokemusta ohjauksesta ja harjoitteiden tekemisestä on takana noin puolen vuoden ajalta, on mielestäni hyvä hetki kirjoittaa kehon tuntemuksista ja avata hieman tarkemmin, mitä oivalluksia ohjauksen myötä olen tehnyt.

Miten päädyin äitiysfysioterapia-ohjaukseen?

Jos totta puhutaan, niin päädyin Annakaisan ohjaukseen oikeastaan vähän sattumalta. Teimme blogi-yhteistyötä hyvinvointi-sarjani kautta ja siinä yhteydessä otin puheeksi omankin kuntouttamisen tarpeen. Sen jälkeen kaikki onkin ollut kaikkea muuta kuin sattumaa.

Erityisesti kuopuksen raskauden jälkeen kehoni oli oireillut erilaisilla kroonisilla kivuilla oikeastaan lähes viiden vuoden ajan. Sain kivut aina hetkeksi hallintaan erilaisten hoitojen avulla, mutta fyysisen kuormituksen myötä ne palasivat aina takaisin. Vatsalihasten erkaumaa ei ollut, mutta tunsin ettei kroppa toimi kunnolla, eikä varsinkaan keskivartalossa ollut kunnon pitoa. Olin saanut pitkin matkaa erilaisia näkemyksiä kehoni tilasta, mutta selkeä ja kuntouttava ote puuttui kokonaan. Tuntui että liikunnallisen taustan ja työni vuoksi oletettiin että tiedän kyllä nämä jutut. Mutta eihän fysioterapia ole minun osaamisaluettani.

Onneksi päädyin Annakaisan ohjaukseen, koska sen jälkeen palaset alkoivat loksahdella kohdilleen yksi kerrallaan. Hänen ammattitaitoisessa ohjauksessa on ollut alusta saakka ”turvallinen” olo. Ei ole tarvinnut hetkeäkään miettiä, tietääkö Annakaisa mitä tekee. Pidän ammattitaidon lisäksi tärkeänä sitä että kemiat kohtaavat ja asioista voi puhua avoimesti, mutta kaikessa on sellainen positiivinen ja eteenpäin suuntaava ote.

Jo ensimmäisten testien myötä vahvistui se minkä jo tiesin, lantionpohja tarvitsi vahvistusta. Olin tehnyt harjoitteita aiemminkin, mutta liikuntakuormani huomioiden aivan liian satunnaisesti ja osaksi myös väärällä tavalla. Jo ensimmäisen kuukauden aikana Annakaisan ohjauksessa aloin huomata kehossa positiivisia muutoksia, jotka kertoivat siitä että hermottuminen oli käynnistynyt. Muutokset alkoivat tuntua ja näkyä heti ensimmäisenä keskivartalossa ja kivut alkoivat hiljalleen hävitä. Pikku hiljaa keho on alkanut tuntua omalta ja vahvemmalta.

Millaista äitiysfysioterapia-ohjaus sitten on?

Annakaisan kanssa ohjaus rytmittyi noin kuukauden sykleissä. Jokaisen tapaamiskerran jälkeen tein harjoitteita itsenäisesti suurin piirtein kuukauden ajan, aina seuraavaan tapaamiseen saakka. Harjoitusohjelma vaihtui myös kuukauden välein, kehoni kuntoutumisen mukaan. Talven ja kevään ajan tein Annakaisan antamia lantionpohjaa vahvistavia harjoitteita tiiviimmällä tahdilla, mutta tällä hetkellä rytmi on asettunut noin kolmeen viikkokertaan. Olisin toki voinut olla aktiivisempi, mutten ole halunnut ottaa asiasta stressiä, vaan edetä ennemmin omaa kroppaa kuunnellen. Ajattelen että pakonomaista suorittamista tärkeämpää on harjoitteiden säännöllinen ylläpitäminen arjessa, vaikka sitten pienempinä määrinä. Välillä tulee useampi välipäivä ja välillä teen tiiviimmin. Ajattelen että tässäkin asiassa kokonaisuus on se mikä ratkaisee. Kehon kuntouttaminen on aina prosessi, joka etenee aina myös yksilölliseen tahtiin. Minulta se on kysynyt kärsivällisyyttä hyväksyä, ettei kaikki tapahdu hetkessä ja luottoa siihen että oikeiden asioiden myötä pääsen kyllä tavoitteeseeni.

Harjoitteet ovat olleet monipuolisia ja vaihtelevia. Niitä on toteutettu istuen, seisten sekä kylkimakuulla ja mm. tennispallo on ollut harjoitteiden tekemisessä oiva apuväline. Näin olen oppinut sekä aktivoimaan että rentouttamaan lantionpohjaa.

Millaista harjoittelu on?

Lantionpohjaa vahvistavat harjoitteet vaativat mielestäni ehdottomasti keskittymistä ja rauhoittumista. Ainakaan minulta niiden tekeminen ei onnistu puoli huolimattomasti, vaikka jonkinlainen rutiini niiden tekemiseen tämän puolen vuoden aikana onkin alkanut muodostua. Lantionpohjaa vahvistavien harjoitteiden tekeminen onkin ollut minulle erinomainen oppikoulu lempeään ja rauhalliseen harjoitteluun, sekä oman kehon kuuntelemisen opetteluun. Näitä harjoitteita ei voi puskea sisulla eikä voimalla, vaan rentoudella joka löytyy oman hengityksen tahdista. Lapset ovatkin ristineet harjoitteet äidin joogaksi, kun kuulemma puhaltelen samalla niin kovaäänisesti 🙂

Toisaalta harjoittelu on tarkoittanut minulle paljon muutakin kuin vain puhtaasti lantionpohja-harjoitteiden tekemistä. Viimeisen puolen vuoden aikana olen vahvistanut kehoni syviä lihaksia varmasti enemmän kuin koskaan aiemmin. Kehon rentouttaminen ja erilaiset liikkuvuusharjoitteet ovat tulleet myös oman harjoitteluni tueksi. Liikkumisestani on siis tullut kokonaisuudessaan entistä monipuolisempaa.

Fysioterapia-ohjauksen rinnalla hakeuduin Annakaisan suosituksesta Optimovelle Leila Kuljun faskia-käsittelyyn, josta on ollut kaiken muun kuntouttavan harjoittelun ohella valtava apu. Ja juuri tätä arvostan, että ammattilaiset osaavat tehdä yhteistyötä ja sitä kautta me asiakkaat saamme entistä kokonaisvaltaisempaa palvelua. Tästä faskia-käsittelystä kerron tarkemmin omassa erillisessä postauksessa.

Mitä olen saanut ohjaukselta?

Kokonaisuudessaan olen saanut Annakaisan ohjauksesta paljon enemmän kuin vain harjoitusohjelmia ja lukemia kehoni voimatasoista sekä kehittymisestäni. Ohjaus on ollut sysäys ja mahdollisuus oppia tuntemaan omaa kehoani yhä paremmin. Miten se toimii ja reagoi esim. stressiin. Mikä auttaa minua palautumaan ja rentoutumaan, ja miten minun ylipäänsä on järkevää treenata. Monipuolisten harjoitusten avulla kehoni on kuntoutunut vahvemmaksi ja joustavammaksi. Kehon heikkoudet on alkaneet vahvistua ja sen myötä erilaiset krooniset kivut on alkaneet hävitä. Nämä muutokset huomaan sekä arjen askareissa että treenatessa. Esimerkiksi juostessa jaksan kannatella kehoani paljon entistä paremmin, mikä on tuonut vauhtia ja nopeutta, sekä helppoutta koko lajiin. Tai kuinka pyöräillessä ja spinningissä keskivartalo ei väsy kuten ennen ja lihaskuntoharjoittelussa kehon voimatasot on vahvistuneet.

Ajatukseni omasta liikkumisesta on kokenut jonkinlaisen täystuuletuksen ja olen itseäni kohtaan aiempaa lempeämpi. Treenimääräni on vähentyneet roimasti ja huomion kiinnittyessä laatuun myös tulokset ovat parantuneet. Liikun entistä monipuolisemmin, lepään ja teen aiempaa enemmän kevyitä harjoituksia. Tänä syksynä pudotin myös ryhmäliikuntaohjaukset yhteen viikkotuntiin, koska tunsin että nyt on aika jollekin muulle.

Ohjauksessa parasta on ollut…

Annakaisan ohjaus antoi oikeastaan kunnon sysäyksen tarkemmalle oman kehon kuuntelulle. Talven ja kevään aikana aloin oivaltaa, kuinka olin kuormittanut omaa kehoani turhan kovalla harjoittelulla monen vuoden ajan. Olin vain yksinkertaisesti tottunut puskemaan läpi ryhmäliikunta ohjaukset ja omat treenit kaiken muun arjen kuorman ja työn ohessa. Se oli minulle normi, jota en osannut aiemmin kyseenalaistaa. Tunnistin kyllä välillä turhan kovat kierrokset, mutten tunnollisena ja sitoutuneena tyyppinä halunnut tai osannut löysätä oikein mistään. Onneksi lopulta havahduin ja ymmärsin, että jostain on karsittava, jotta löydän tasapainon asioiden välille.

Pian huomasin ”Kon-marittavani” oikeastaan vähän kaikkea omassa arjessani. Aloin kiinnittää entistä enemmän ja kokonaisvaltaisemmin huomiota omaan hyvinvointiini ja siihen mitä se minun kohdalla tarkoittaa. Se onkin ollut sekä vapauttavaa että palkitsevaa. Tämä äitiysfysioterapia-ohjaus osui kohdallani ajanjaksoon, jossa olin muutenkin ”murrosvaiheessa”. Olin jäänyt opintovapaalle ja minulla oli vahva halu suunnata katse eteenpäin. Siksi oman arvomaailman tarkistaminen ja selkeyttäminen olikin luontevaa. Ja niin se vain on, ettei kehoa ja mieltä voi toisistaan erottaa.

Tiedän että työtä on vielä jäljellä, mutta myönteiset muutokset tsemppaavat jatkamaan harjoitteiden tekemistä. Kaiken kaikkiaan parasta mitä tältä ohjaukselta olen saanut, on oman kehon tuntemisen kehittyminen. Toki se on varmasti sellainen elämän mittainen projekti, jotta osaa kuunnella oman kehon viestejä herkällä korvalla erilaisissa vaiheissa ja siirtää ne ajatuksen tasolta arkielämään. Mutta pikku hiljaa ja pala kerrallaan, hyvä tästä tulee.

Jos olet miettinyt äitiysfysioterapiaa, voin vain lämpimästi suositella Annakaisan ohjausta omien kokemusteni pohjalta. Annakaisa on positiviinen, kannustava ja ratkaisukeskeinen valmentaja, joka kuuntelee asiakasta. Ennen kaikkea hän on valtavan ammattitaitoinen ja omistautunut työlleen. Hän on avoin uudelle tiedolle ja päivittää omaa osaamistaan säännöllisesti. Käyhän myös tutustumassa Annakaisan kotisivuilla olevaan blogiin, josta löytyy paljon mielenkiintoista sisältöä kehon toimintaan ja erityisesti naisten hyvinvointiin liittyen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *