Tämä loppu kesä ja syksy on usein aikaa, jolloin tekee mieli freesata vähän kaikkea. Jos kesälomalla tuli heittäydyttyä vapaaksi sieluksi, niin rytmien kuin ruokaympyränkin suhteen, tekee arkirutiinien myötä mieli päivittää myös jääkaapin sisältö raikkaaksi ja värikkääksi. Tuntuu että nyt on se hetki, kun tauolla olleesta salikortista tai autotallin nurkassa lojuneesta kahvakuulasta on aika puhaltaa pölyt pois päältä ja pistää hiki virtaamaan. Motivaatio liikkumiseen ja freesiin elämään on käsin kosketeltava.

Toisaalta kesä on ollut myös aktiiviliikkujalle kulta-aikaa. Vapaa-aikaa on ollut normaaliin arkirytmiin verratan vaikka muille jakaa, joten lomapäiviä on voinut täyttää treeni-hetkillä kuin lautasta risteilylaivan buffet-pöydässä. Usein myös aktiivinen liikkuja haluaa syksyn tullen treeniin uutta virtaa. Tuntuu että nyt on korkea aika aloittaa uusi harrastus tai mielessä saattaa siintää jokin muu tavoite, seikkailukisat syksyllä tai täysi-maraton ensi keväänä.

Syksy ja arki tuo tullessaan meille kaikille liikkujille paletin nimeltä tasapainottelu. Mikä on sopiva määrä liikuntaa? Milloin ehdin liikkua? Miten järjestän liikkumisen? jne… Kesäloman jälkeen akut on ladattu ja intoa riittää. Alun hurmiossa omat voimat ja vuorokauden tunnit saattaa arvioida jopa yläkanttiin. Siksi maltillisilla tavoitteilla ja muutoksilla päästään usein siihen kaikkein kestävimpään lopputulokseen, jolloin motivaatio ja into itsestä huolehtimiseen säilyy läpi talven.

Listasin alle muutaman vinkin, joilla mielestäni pääsee jo melko pitkälle motivaation ja liikunnallisten elämäntapojen ylläpitämisessä.

Tee liikkumisesta mukavaa

Tee liikkumisesta itsellesi mukava juttu. Sen ei tulisi olla rangaistus tai kurinpalautus rennon viikonlopun tai loman jälkeen, vaan päinvastoin. Kannustan kääntämään oman ajattelun myönteiseksi ja näkemään liikunnan mahdollisuutena. Ei ole pakko, vaan saa. Tämä on ajatus, jonka sisäistäminen voi mielestäni olla käänteentekevää.

Liiku omien tuntemustesi mukaan ja muista ettei trendien aallonharjalla tarvitse surffailla, jos se ei tunnu omalta. Treenaamisen ei tarvitse olla pakonomaista verenmaku suussa puristamista, hauisten pumppaamista tatti otsassa tai joogasalissa tylsistyneenä huokailemista. Se voi olla innostavia mahdollisuuksia, josta voi napata ne itselle parhaiten sopivat ja motivoivat. Kun onnistut ja huomaat mitä kaikkea hyvää liikunta sinulle tuo, haluat pitää siitä kiinni. Minusta treenamista ei kannata myöskään ottaa turhan vakavasti, vaan säilyttää pieni pilke silmäkulmassa. Hyvä treeniporukka, oma hengähdyshetki tai vaikka liikkuminen koko perheen voimin voivat innostaa sinut liikkumaan jopa huomaamatta. Leikittele ja käytä mielikuvitusta, tai hae inspiraatiota omaan treeniin vaikka somesta.

Anna arvoa myös lyhyille liikuntahetkille

”Arki-illat on niin lyhyitä, ettei siinä ole aikaa lenkkeillä tunti tolkulla.”

”Ei vuorotyötä tekevä voi sitoutua mihinkään liikuntaryhmään tai -harrastukseen.”

”Minulla on nyt vain kolme varttia aikaa liikkua. Ei tässä kannata enää alkaa solmia lenkkarin nauhoja.”

Kuka sanoo, että liikkua pitäisi tunti tolkulla? Kuka sanoo, ettei lyhyet liikuntahetket edistä kuntoa? Kaikki lasketaan, sanon minä ja aika moni tutkimuskin. Lyhytkestoinen treeni voi arjessa usein olla jopa pidempi- tai kovatehoista harjoitusta järkevämpää. Liikkuminen ei vaadi aikaa tunti tolkulla, jos vaan opettelet antamaan arvoa myös lyhyille liikuntahetkille. Vartissa tai puolessa tunnissa tekee jo hyvän kotitreenin ja kolmessa vartissa ehtii vaikka mitä. Opettele näkemään rajoitteiden sijaan mahdollisuuksia. Jos vuorotyö estää sitoutumasta treeniporukkaan, niin vaihda treeni omatoimiseen tai mene porukan mukaan silloin kun pääset? Jos tuntuu että aika on kortilla, niin pihistä salimatkoista ja panosta hankkimalla kotiin muutama treeniväline. Esimerkiksi minikuminauhoilla saat tehtyä monipuolisen treenin kotonakin.

Kokonaisuus ratkaisee

Kokonaisuus koostuu aina pienistä palasista. Palaset voi olla liikkumista, kevyttä tai hengästyttävää. Hyötyliikuntaa omalla pihalla tai kodin ja työpaikan välillä. Hyviä valintoja ruokakaupassa, työpaikan ruokalassa ja omalla jääkaapilla. Iltamyöhäisen lenkin sijaan pidempiä yöunia. Itsestä huolehtiminen ja hyvinvointi ovat muutakin kuin pelkkä treeni. Teemme yksittäisiä valintoja pitkin päivää, jotka vievät eteenpäin. Päivistä seuraa viikkoja ja viikoista kuukausia jne. Ja siitä se kokonaisuus pikku hiljaa hahmottuu. Motivaation ollessa korkealla, on hyvä muistaa ettei tarvitse treenata viime kesän tai tulevan talven edestä. Unohda joko tai ajattelu ja lataa sopivastii myös malttia kehiin. Näin liikkuminen on mukavaa ja motivaatiokin pysyy yllä.

P.S. Otahan seurantaan sivuni @positiivisestiliikkeessa myös Instagramissa. Sieltä löydät treenivinkkejä, joista voit saada uusia ideoita ja motivaatiota omiin treeneihin. Lupaan tsempata sinua läpi syksyn ja talven. Löydät Instagram-tililtäni myös tämän kuvissa näkyvän core-treenin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *