*Kaupallinen yhteistyö Fysio-Annakaisa

Seitsemän vuotta sitten olin tuore äiti ja tunsin valtavaa onnellisuuden tunnetta omasta lapsesta. Olin kiitollinen terveestä lapsesta ja omasta kehostani, joka oli kasvattanut sisällään pienen ihmisen. Kehoni oli muuttunut raskauden aikana, ihan niin kuin asiaan kuuluu. Muutokset kuuluvat luonnollisena osana raskauteen, vaikka eläisi kuinka terveellistä ja aktiivista elämää läpi raskausajan. Muutos oli maltillista ja luotin siihen, että keho kyllä palautuu ajan kanssa. Muutama päivä synnytyksen jälkeen istuin pieni vastasyntynyt vauva sylissäni ja kuulin toiselta naiselta kommentin: ”Tuosta vatsastahan olisi voinut synnyttää vielä toisenkin vauvan.”

Olin kyllä tottunut kuulemaan pitkin raskausaikaa kaikenlaisia kommentteja kasvavasta vatsasta, mutta tämä kommentti tuli niin puskista etten keksinyt mitään sanottavaa. Välitön tunne oli kuitenkin voimakas tarve suojella sitä sylissäni olevaa tyttövauvaa ja vähän itseäkin.

Vaikka kommentti oli ikävä, sai se toisaalta minut oivaltamaan kuinka tärkeää se ajatustyö omasta muuttuvasta kehosta raskausaikana oli ollut. Se kuuluu tärkeänä osana raskauteen ja yhtälailla myös palautumisvaiheeseen. Luulen että tämän merkitys korostuu entisestään, mitä liikunnallisempi äiti on.

Keho ja mieli kulkevat käsi kädessä, joten raskaudesta palautuminen on fyysisten muutosten rinnalla hyvin pitkälle myös ajatustyötä. Sitä että osaa olla itseään kohtaan lempeä, vaikka omaa kehoa kommentoitaisiin miten ikävällä tavalla tahansa raskausaikana tai sen jälkeen. Raskaus muuttaa kehoa monella tapaa lähes vuoden ajan, joten siitä palautuminen ei tapahdu hetkessä taikasauvaa heiluttamalla. Muuttuvan kehon mukana pysyminen vaatii aikaa ja totuttelua.

Minullakin oli synnytyksen jälkeen vahvasti lihasmuistissa aika ennen raskautta, enkä olisi millään malttanut himmailla liikunnan suhteen. Intoa olisi ollut vaikka muille jakaa, eikä syynä olleet ulkoiset paineet vaan puhdas liikunnan ilo. Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että kehon voimakeskus pitää raskauksien jälkeen rakentaa ja kuntouttaa vahvaksi uudelleen. Näin kahden raskauden jälkeen on helppo jälkiviisaana todeta, että hötkyily ei auta. Jos meinaa oikoa mutkia, löytää tekemättömän työn edestään ennemmin tai myöhemmin.

Olen palautunut molemmista raskauksista hyvin ja lähtenyt aluksi liikkeelle rauhallisesti kävellen ja vaunulenkkeillen. Melko nopeasti suuntasin kuitenkin salille ja toisesta raskaudesta myös ohjausten pariin. Aloitin liikkumisen omalla mittapuullani kevyesti ja liikuin valikoiden, mutta raskaudesta toipuvalle keholle se oli turhan kuormittavaa.

Molempien raskauksien jälkeen olen saanut jälkitarkastuksessa luvan juosta ja tehdä kaikkea mitä ennen raskauttakin. No en onneksi tehnyt ihan kaikkea, mutta tässä piilee mielestäni äitiysterveydenhuollon iso kehittämisen kohta ja ristiriita. Synnytyksen jälkeen äidit jäävät valitettavan usein fyysisen palautumisen kanssa yksin. Lantionpohjasta ja syvistä lihaksista kyllä puhutaan, mutta ainakin omalla kohdallani asiaa olisi pitänyt alleviivata paljon enemmän. Olisin kaivannut asiantuntevaa ohjausta, mutta sitä ei ollut silloin tarjolla. Aihe on kaikille äideille tärkeä, mutta korostuu entisestään mitä aktiivisempi ja liikunnallisempi on. Saatetaan ehkä olettaa, että kyllä liikunnalliset äidit tietävät syvien lihasten merkityksen ja miten niitä vahvistetaan. Toki vastuu on viime kädessä aina äidillä itsellä, mutta tärkeä rooli on myös jälkitarkastusta tekevällä lääkärillä.

Nyt kun peilaan aikaa taaksepäin, niin tällä saralla on tapahtunut huima muutos ja kehitys pelkästään muutaman vuoden aikana. Raskauden aikaisesta ja synnytyksen jälkeisestä liikkumisesta sekä palautumisesta puhutaan yhä enemmän ja ennen kaikkea tieto ja asiantuntemus on lisääntynyt merkittävästi. Kiitos siitä kuuluu suurelta osalta yksityiselle sektorille, joka on noussut julkisen terveydenhoidon rinnalle täydentämään terveyspalveluita. Tämän erityisosaamisen ja ammattitaidon ansiosta äidit eivät onneksi jää enää yksin kehon palautumisen kanssa.

Yksi näistä huikeista osaajista on äitiys- ja lantionpohjan fysioterapiaan erikoistunut Annakaisa Hinkkanen. Hänen postiivisessa ja ammattitaitoisessa ohjauksessa on ollut innostavaa ja turvallista vahvistaa omaa kehoa. Olen ollut Annakaisan äitiysfysioterapia-ohjauksessa* jo parin kuukauden ajan ja vaikka matka on vielä kesken, ovat muutokset kehossa jo nyt merkittävät. Olen oppinut näiden kuukausien aikana paljon oman kehon toiminnasta ja kuuntelemaan sitä entistä paremmin.

Miksi sitten päädyin Annakaisan ohjaukseen, vaikka perheen kuopus on pian 5-vuotias? No puhtaasti siksi, etten ollut kiinnittänyt lantionpohjan ja syvienlihasten harjoitteluun riittävästi huomiota. Olin kyllä tehnyt harjoitteita, mutten oikealla tavalla enkä riittävästi. Kehon epätasapainoisuudet ja toimintahäiriöt voivat olla monimuotoisia. Oireita voi olla haastavaa huomata tai erottaa, jos kaikki on päällisin puolin kunnossa. Minulla ei esimerkiksi ollut vatsalihasten erkaumaa, mutta toisaalta tunne siitä, ettei keskivartalo aktivoidu kunnolla.

Omalla kohdallani oireet nousivat esiin pikku hiljaa, monen asian summana. Jumit ja kivut palasivat aina takaisin ja muuttuivat kroonisiksi, vaikka tein huoltavia harjoitteita. Kova fyysinen kuormitus ja syvienlihasten heikkoudet yhdistettynä stressiin olivat keholle liikaa ja se alkoi oireilla entistä enemmän. Kivut ja jumit kertyivät erityisesti lantionalueelle, lonkankoukistajiin, alaselkään ja pakaroihin, lisäksi ryhmäliikuntaohjaajien tyypillinen pinnallinen hengitys ohjausten aikana korosti pulmia. Kovaakin syketuntia ohjatessa pitää hengästymisestä huolimatta pystyä puhumaan, joten pinnallinen tai hätäinen hengittäminen ovat pallean ja sitä kautta myös lantionpohjan toiminnan kannalta huono yhtälö. Onneksi päädyin Annakaisan vastaanotolle ja palaset alkoivat loksahdella paikalleen.

Annakaisan ohjaus on ollut selkeää, suunnitelmallista ja perusteellista aina alkukartoituksesta harjoitteiden ohjaamiseen. Alkukartoituksessa vatsalihasten ja lantionpohjan lähtötilanne tutkittiin erilaisin toiminnallisin testein. Lähtötilanteessa oleellista oli selvittää syvienlihasten voimatasot sekä kehon riittävä rentous. Se vahvisti myös omaa turvallisuuden tunnetta ja sain varmuuden siitä millainen harjoittelu tukee minua parhaiten. Mitään liikuntarajoitteita ei ollut tarpeen asettaa, kunhan kiinnittäisin harjoittelussa erityistä huomiota kehon tuntemuksiin.

Annakaisa on ollut todella kannustava ja hänen myönteinen ohjaustyyli on kasvattanut myös omaa lempeämpää suhtautumistani itseä ja omaa kehoa kohtaan. Annakaisa on ammattitaitonsa lisäksi kuunteleva ja positiivinen. Hänellä on aina ratkaisu ja selvä suunnitelma siitä, miten ohjaus etenee ja mitä tehdään seuraavaksi. Annakaisan seurassa ja kaikessa hänen toiminnassa välittyy aito halua auttaa ja edistää meidän naisten hyvinvointia.

Harjoitukset on selkeitä ja ne on suunniteltu vastaamaan minun kehon tarpeita. Niin kuin aina, myös tämä harjoittelu kysyy itseltä sitoutumista harjoitteiden tekemiseen. Oma motivaatio onkin ollut koko ajan korkealla ja positiivisten tulosten myötä se on vain kasvanut. Jo ensimmäisen kuukauden aikana säännöllisen harjoittelun ansiosta lantionpohjan lihaksisto alkoi hermottua oikealla tavalla. Positiiviset vaikutukset olen huomannut niin arjessa kuin treenatessa. Hermottumisen myötä lantionpohja ja keskivartalo on vahvistuneet, minkä ansiosta esimerkiksi vatsalihasharjoitteet tuntuvat kunnolla oikeissa lihaksissa. Selän- ja lantionalueen kipujen sekä yliaktiivisen rakon oireiden häviäminen on ollut myös helpottavaa, mikä kertoo liikkuvuusharjoitteiden myönteisistä vaikutuksista lihaskireyksiin. Liikkumiseen on löytynyt uudelleen sekä helppoutta että voimaa ja onhan se ihana tunne ettei liikkuminen aiheuta kipuja, vaan kehittää.

”Tämä yksilöllinen ohjaus on ollut omalla kohdallani ehdottomasti paras ja toimivin tapa. Tiedän saavani juuri minulle suunniteltua ja sopivaa ohjausta, mikä näkyy myös tuloksissa. Ja se jos mikä motivoi entisestään, vaikka tiedän että työtä on vielä jäljellä ja ohjaus jatkuu.”

Kaiken kaikkiaan tämä ohjaus on ollut minulle kokonaisvaltainen paletti, joka on koostunut Annakaisan ohjauksen lisäksi kehonhuollon lisäämisestä, riittävän palautumisen huomioimisesta sekä kuormittavien stressitekijöiden minimoimisesta. Erityisesti stressin vuoksi omassa arjessa moni asia meni uusiksi ja vasta sen jälkeen alkoi löytyä hyvä balanssi asioiden välille ja sen myötä kroppakin alkoi taas toimia kunnolla. Toki aina voisi jossitella loputtomiin, mitä kaikkea olisi voinut tehdä toisin. Mutta miksipä hukata energiaa siihen. Tämäkin kuljettu polku on opettanut paljon omasta kehosta ja samalla kasvattanut lempeyttä itseä kohtaan. Annakaisalla on ollut myös tärkeä rooli tämän ajatuksen vahvistamisessa.

Aloitin postauksen nostamalla esiin raskauteen ja kehon muutoksiin liittyvän ajatustyön merkityksen. Se on asiantuntevan ohjauksen lisäksi yksi tärkeimmistä asioista kehon fyysisiin muutoksiin totuttelussa, joten sille kannattaa antaa ajatus jos toinenkin. Myös ikävät kommentit on helpompi sivuuttaa, kun on itsensä kanssa sinut. Vaikka fyysiset seikat ovat vauvan odotuksen ja syntymän rinnalla sivuseikka, on kyse kuitenkin naisen kehossa tapahtuvista isoista muutoksista.

Minusta on hienoa, että raskaudesta ja siitä toipumiseen liittyvistä fyysisistä muutoksista ja kuntoutumisesta uskalletaan puhua yhä realistisemmin, avoimemmin ja oikeanlaista lempeyttä korostaen. Äitiyden mittari ei ole se, miten nopeasti synnytyksen jälkeen ollaan salilla tekemässä maksimivoimaa, vaan prioriteetit pitäisi olla ihan toisaalla. Toivon ettei meistä kukaan muutenkaan määrittäisi itseään pelkästään treenaamisen tai ulkoisten tekijöiden kautta. Vähintään yhtä tärkeää on, että raskausaikana ja synnytyksen jälkeen naisen keho saisi olla rauhassa ulkopuolisilta arvosteluilta ja mittailuilta. Tärkeintä on kuitenkin aina se, miten kehossa voidaan. Mitä enemmän ja avoimemmin näistä asioista puhutaan, sitä enemmän voidaan varmasti vähentää ylimääräisiä paineita.

Annakaisa kirjoittaa kotisivuillaan myös blogia, josta löydät paljon mielenkiintoista luettavaa, pääset sivuille suoraan tästä. Instagramista voit seurata Annakaisaa @fysioannakaisa. Olen kirjoittanut blogiin myös aiemmin Annakaisan kanssa yhteistyössä liikkujan lantionpohjasta, tästä pääset lukemaan postauksen.

P.S. Annakaisa on jäämässä äitiyslomalle Toukokuun lopussa, joten hänen vastaanotto on ihanan elämänmuutoksen vuoksi hetken aikaa tauolla. Omasta kokemuksestani voin suositella lämmöllä Annakaisan ohjausta, joten hänet kannattaa pitää mielessä.

*Annakaisan äitiysfysioterapia-ohjaus saatu blogi-yhteistyönä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *