*Kaupallinen yhteistyö Foodin

Sanotaan että säännöllinen ruokarytmi on fiksun ruokailun a ja o. Ja sehän on juuri näin. Hyvällä aamiaisella päivä hyrähtää mukavasti käyntiin ja energiaa riittää aamupäivän puuhiin. Lounaalla tankataan monipuolisesti vatsat täyteen ja taas riittää virtaa, kunnes iltapäivä koittaa. Myös välipala on tarpeellinen ateria ja tärkeä osa päivittäistä ruokailua. Sen tärkein tavoite on ylläpitää energiatasoja aina sinne päivälliseen saakka. Välipalan voimalla jaksetaan useimmiten myös ne illan harrastukset, lenkit ja treenit, joten sen laatuun ja määrään kannattaa kiinnittää huomiota.

Varsinkin meillä aikuisilla välipala saattaa helposti muodostua ruokarytmin akilleen kantapääksi, sillä kiireessä se saattaa jäädä syömättä tai unohtuu matkasta kokonaan. Huolehdimme kyllä säntillisesti lasten ruokailusta, mutta kiireessä se oma syöminen voi jäädä. Lounaan ja päivällisen välissä on monta aktiivista tuntia aikaa, joten pelkän kahvin voimalla tsemppaaminen tai syömättömyys ovat fiksua ateriarytmiä ajatellen suorastaan kohtalokas virhe. Energiavaje alkaa näkyä ja tuntua fyysisen olon lisäksi myös keskittymisessä, jolloin ajatus alkaa takkuilla ja pinnakin saattaa kiristyä. Olo voi tuntua väsyneeltä ja oma aktiivisuus illalla jäädä vähäiseksi pelkästään liian niukan ruokailun vuoksi.

Välipalat ovat vähän kuin ruokavalion luottopakkeja. Ne pitävät koneen käynnissä ja olon virkeänä pääaterioiden välillä. Turhilta mieliteoilta on helpompi välttyä ja ruokamäärätkin pysyvät sopivina, kun vatsa ei tunnu pohjattomalta kaivolta liian pitkäksi venyneen ruokavälin vuoksi. Kotona ollessa välipala on helppo valmistaa ja muistaa myös syödä, mutta silloin kun ollaan iltapäivä töissä tai muuten liikenteessä, tarvitaan ennakointia ja suunnitelmallisuutta.

Helppoa, nopeaa, terveellistä ja laukussa säilyvää. Siinä muutama vaatimus välipalle ja onneksi ne on myös helppo täyttää. Kotimaisen Foodinin tarjonnasta löytyy monta herkullista välipala vaihtoehtoa, jotka on helppo sujauttaa reppuun, laukkuun tai vaikka autoon. Ja toki näistä vastuullisista luomu-tuotteista voi taikoa myös kotona mitä ihanimpia välipaloja tai lisukkeita atreioiden yhteyteen. Sen lisäksi että Foodinin tuotteet ovat herkullisia ja terveellisiä, niin hyvää mieltä tuovat myös arvot tämän vastuullisen perhe-yrityksen taustalla. Omissa valinnoissani kaupan hyllyllä olen alkanut entistä enemmän huomioida myös nämä kriteerit. Valitsen mieluummin kotimaisen, laadukkaan, vastuullisen ja luomun, kuin mauttoman, lisäaineilla höystetyn ja massatuotannolla valmistetun vaihtoehdon. Ajattelen, että näillä pienillä arkisilla valinnoilla on suuressa kuvassa paljonkin merkitystä, niin oman terveyden kuin ympäristön ja tulevaisuudenkin kannalta.

Tiesitkö, että Foodinin koko pakkaustoiminta sekä raaka-aineiden jatkojalostus tapahtuu yksinomaan Suomessa, heidän omissa tiloissa, täällä Jyväskylässä. Näin he luovat työpaikkoja kotimaahan ja omaan kotikaupunkiinsa. Sinne mistä koko Foodinin tarina on alkanut.

Nämä Fodinin välipalapatukat sisältävät aimo-annoksen hyviä rasvoja ja energiaa pähkinöiden muodossa, sekä ripauksen vihreää nokkosesta ja pinaatista. Osassa maistuu laadukas raakasuklaa, jonka kaakao on viljelty kestävän kehityksen mukaisesti. Tämä takaa sen, että myös viljelijät saavat työstään reilun korvauksen. Tuotteissa maistuva raikas kookoksen maku ja tuotteiden pieni makeus saadaan kookosnektarista. Tuotteet ovat siis vähäsokerisia. Foodinin koko tuoteketju on täysin gluteeniton, eli tuotteet sopivat myös herkkävatsaisille tai keliaakikolle.

Tämä kuvan Cacao crunch-patukka on oma suosikkini, mutta hyväksi kakkoseksi nousee myös herkullinen omenapiirakan makua muistuttava Cinnamon apple. Nämä Foodinin tuotteet sopivat hyvin myös siihen hetkeen, kun makeannälkä yllättää ja tekee mieli herkutella, mutta haluaa tehdä sen terveellisemmin. Patukan voi hyvin pilkkoa myös vaikka jogurtin tai rahkan joukkoon, jolloin välipalasta saa hieman tuhdimman.

Meillä myös lapset syövät ja maistelevat näitä herkkuja mielellään. Pähkinäinen koostumus saattaa vaatia lapselta hieman totuttelua. Perheen kuopus maistelee ja totuttelee, kun eskarilainen popsii näitä hyvällä ruokahalulla. Hänen suosikiksi on valikoitunut myös kanelin tuoksuinen ja hyvän makuinen vihreä Cinnamon apple-patukka. ”Ne kaikki on hyviä äiti!” Saan pienen tarkennuksen.

Harvat välipalapatukat täyttävät omat kriteerini koska ne ovat usein joko a) kuivan ja teollisen makuisia tai b) terveyspatukka-kääreeseen kiepaistu suklaapatukka. Pidän tärkeänä, että omat lapset oppivat syömään monipuolisesti ja terveellisesti, sekä tekemään hyviä valintoja myös ruoan suhteen. En kuitenkaan halua välittää ehdotonta esimerkkiä vaikkapa herkuttelun suhteen, tai lajitella ruokia sallittuihin ja kiellettyihin. Kohtuus on hyvä kaveri, vaikkakin suhteellinen käsite. Toivon että lapset oppivat suhtautumaan ruokaan järkevästi ja mutkattomasti. Ajattelen että meidän vanhempien tehtävä on ohjata ja opastaa lapsia. Todennäköisesti kuitenkin meidän omalla esimerkillä ja suhtautumistavalla ruokailuun ja herkutteluun on enemmän painoarvoa kuin toistetuilla mantroilla. Iloitsen siitä, kuinka jo eskarilainen osaa spontaanisti ilmaista, että haluaa syödä terveellisesti koska silloin jaksaa paremmin leikkiä ja liikkua. Minusta se onkin yksi ruoan tärkeimmistä tehtävistä, että jaksamme paremmin ja voimme hyvin.

Foodinin valikoimasta löytyy valtava määrä tuotteita, joilla voi helposti täydentää omaa ruokavaliota ja lisätä samalla terveellisyyttä omaan arkeen. Jauheet, tahnat, yrtit, juomat, mausteet jne. yhteensä lähes 200 monipuolista, terveellistä ja hyvää mieltä tuottavaa tuotetta. Joten voiko hyvien valintojen tekeminen enää olla helpompaa?

Lisää lusikallinen manteli-tahnaa aamupuuron joukkoon ja saat hyviä rasvoja, runsaasti proteiinia sekä hyvin imeytyvässä muodossa E-vitamiinia ja kalsiumia. Foodinin tahnat sopivat hyvin myös dippikastikkeeksi hedelmille tai kasviksille, mikä onkin oiva vinkki rauhallisen aamun brunssille tai vaikka leffaillan naposteluihin. Tällaiset terveelliset lisät sopivat paremmin kuin hyvin myös niihin arjen nopeisiin käänteisiin, kun aika on kortilla. Purkki auki, sipaise leivän päälle, lusikoi jogurtin sekaan tai lisää smoothien joukkoon. Näistä tuotteista kun innostuu, niin saatat pian löytää itsesi taikomassa näistä vaikka mitä ihania, terveellisiä herkkuja.

Kuivatut marjat ja hedelmät ovat myös hyvä lisä välipaloihin, salaatteihin, leivonnaisiin tai vaikka itsetehdyn myslin joukkoon. Ne säilyvät hyvin vaikka työpaikalla tai kulkevat laukussa mukana, jolloin välipalaa tai sen lisukkeita on helposti tarjolla. Meillä koko perheen kestosuosikit mulperimarjat ovat maultaan makeita, vähän toffeemaisia ja maistuvat hyvin myös lapsille. Nämä silkkiäispuun marjat sisältävät runsaasti kuitua ja C-vitamiinia.

Inka-marjat eli ananaskirsikat ovat meille uusi tuttavuus. Ne kasvavat puhtaassa ja raikkaassa ilmastossa Andien vuoristossa. Nämä marjat sisältävät runsaasti C- ja A-vitamiinia sekä rautaa ja kuitua. Maultaan ne ovat makean ja kirpeän sopuisa yhdistelmä. Ajattelin testata inka-marjoja seuraavan kerran focaccia-leivän sekaan. Salaatissa nämä ovat myös herkullisen makuisia ja sopivat hyvin kaveriksi esimerkiksi halloum-juustolle. Jos et ole vielä maistanut, niin kannattaa testata.

Muistathan pakata välipaloja mukaan!

Foodinin valikoimasta löytyy omaan makuuni monta suosikkia. Mutta jos mennään sinne herkku-osastolle, niin ylitse muiden on raakasuklaa-mantelit ja -cashewt. Raakasuklaan maku on toki maitosuklaaseen verrattuna voimakkaampi ja vaatii makunystyröiltä totuttelua. Tämä käsityönä Suomessa valmistettu pähkinän ja laadukkaan raakasuklaan yhdistelmä on lyömätön. Meillä nämä eivät maistu lapsille, joten saan pitää herkun omanani. Pussi on kooltaan onneksi mukavan pieni, niin määräkin pysyy helpommin kohtuudessa. (Pieni) kourallinen raakasuklaa-pähkinöitä ja kuppi kahvia ovat oiva jälkiruoka myös arkena.

Suklaa kun on tasaisin väliajoin tapetilla terveyshyötyjensä ansiosta, niin raakasuklaa jos mikä täyttää ne vaatimukset. Prosessoimaton raakasuklaa sisältää monia keholle tärkeitä aineita, kuten magnesiumia, flavonoideja, B- ja E-vitamiineja, proteiinia, kuituja ja oleiinihappoa, eli terveellistä ja sydänystävällistä rasvaa. Joten herkuttelu voi olla myös terveellistä.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla raakakakkujen- ja herkkujen leipomista. Jaan sitten kokemukseni sekä omat vinkit myös täällä blogin puolella. Foodinin sivuilta löytyy kattavasti tietoa kaikista heidän omista tuotteistaan sekä herkullisia reseptivinkkejä. Foodinin tuotteita on hyvin tarjolla monessa ruokakaupassa tai tilauksen voi tehdä myös verkkokaupasta. Pääset Foodinin sivuille ja heidän omaan verkkokauppaan suoraan tästä.

P.S. Kuvissa päälläni oleva toppi on kotimaisen Népran valikoimasta. Nämä kaksi vastuullista ja kotimaista brändiä, Foodin ja Népra sopivatkin mielestäni hyvin samaan kuvaan kestävän kehityksen ja arvomaailmansa puolesta. Népran sivuille pääset tästä.

*Foodinin tuotteet saatu
*Népran toppi saatu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *