Tällä viikolla on monessa perheessä palattu talviloman jälkeen kiinni arkeen. Rauhalliset aamut ja päivät ilman tiukkoja aikatauluja ovat varmasti tehneet tehtävänsä, joten ei liene ihme jos ajatus lomakuplan jatkumisesta tuntuisi houkuttelevalta. Loman jälkeen arkeen kiinni pääseminen saattaa aluksi tuntua tahmealta, mutta sieltä se tuttu rytmi alkaa kuitenkin pikku hiljaa löytyä ja muutaman päivän päästä arki tuntuu jo ihan tutulta ja turvalliselta. Loma on rentoutumisen lisäksi hyvä käännekohta myös kiireen hallitsemisessa. Loman jälkeen on ehkä helpompi huomata missä tilanteissa kiire syntyy ja miten se meihin vaikuttaa. Silloin voi olla myös helpompi tehdä ratkaisuja, jotka pitävät sen aisoissa. Siinä arkisessa hulabaloossa ja kaiken kiireen ytimessä, sitä aiheuttavia tai lisääviä tekijöitä ei välttämättä edes huomaa tai osaa löytää ratkaisua.

Yksi arjen (ja ehkä kiireenkin) konkreettinen pelastava kivijalka on kyllä ehdottomasti toimiva ruokahuolto. Niillä kauppareissuilla kun suttaantuu yllättävän paljon aikaa, varsinkin jos siellä haahuilee päämäärättömästi. Ja tästä haahuilusta yleensä seuraa niitä pieniä kauppareissuja lähikauppaan pitkin viikkoa, koska aina tuntuu puuttuvan jotain. Suunnittelemalla viikon, tai ainakin ne arkipäivien ruoat etukäteen säästää aikaa, vaivaa, hermoja ja varmasti myös rahaa. Tarvittavat raaka-aineet selkeästi kauppalistalle ja yksi täsmäisku ruokakauppaan riittää. Siitä vapautuu niin paljon aikaa, kun ei tarvitse ravata kaupassa päivittäin tai miettiä hätäpäissään että mitä ihmettä tänään taion ruoaksi. Etukäteissuunnittelulla ruokailu on todennäköisesti myös terveellisempää ja säännöllisempää, koska silloin ei tarvitse turvautua huonoihin ”hätäratkaisuihin”, eikä tule napsittua nälkäisenä mitä sattuu. Silti olen kyllä sitä mieltä, että pakastimesta on ihan hyvä löytyä hätävarana kaupan pinaattikeittoa, sillä se tai nopea mikropuuro ovat varmasti pelastaneet niin monta nälkäkiukkua, että joku kunniamitali olisi ihan paikallaan.

Oman perheen arkiviikkoa suunnittelen yleensä juuri sillä ajatuksella, että samaa ruokaa riittää syötäväksi ainakin parille päivälle. Vaikka olen opintojen vuoksi enemmän kotona ja arki on periaatteessa tällä hetkellä tietyllä tavalla joustavampaa, ei se kuitenkaan tee poikkeusta arkiruokien suunnitteluun. Minulle sopii selkeä rytmi, että silloin kun lapset ovat päiväkodissa, teen opintoja tai muita töitä. Valmis ruoka on helppo ja nopea lämmittää, ja perusateriarytmi pysyy näppärästi yllä.

Ruoanlaitto ei kuulu lempparipuuhiini, mutta mieluummin kokkaan kuin käyn kaupassa. Ehkä juuri siksi meidän perheessä on muotoutunut vähän kuin automaattisesti työnjako, että mies hoitaa yleensä kauppaostokset ja minä useimmiten teen ruoan. Eli vaikka ajatus kokkaamisesta ei saa minua kiljumaan riemusta, niin laitan kuitenkin ruokaa melko paljon. Ruoanlaittajana olen sellainen ihan peruskokkaaja ja teen sitä, koska pidän itsetehtyä ja perusterveellistä ruokaa tärkeänä koko perheen kannalta. Haen innostusta uusista resepteistä ja niitä sitten testailen vaihtelevalla menestyksellä. Minusta yksi somen parhaista puolista on, että sieltä voi bongata uusia reseptejä helposti omaan keittiöön kokeiltavaksi. Ja niin sitä oppii uutta ja sen mikä toimii omassa kyökissä ja mikä taas ei. Miksi siis ajatella ruoanlaitosta turhan vakavasti tai nostaa rima huippukokkien korkeuksiin, kun tavoitteena on kuitenkin taikoa syötävää ihan vain sinne omaan kotikeittiöön. Silloin riittää, että se maistuu omalle perheelle.

Arkiruokana suosin usein laatikkoruokia juuri niiden riittoisuuden vuoksi. Niiden valmistus on usein melko nopeaa ja ruoan paistuessa uunissa ehtii taas puolestaan puuhastella muuta. Silloin onkin hyvä hetki pienelle kotijumpalle, happihyppelylle tai ottaa hetki rauhoittumisen kannalta. Tässä siis luontevasti reseptivinkkinä laatikkoruokaa, joka taipuu tällä kertaa kasvisversioksi. Tämä kasvislasagne on minun oma kehitelmä ja sillä se valmistuukin rennolla otteella, eikä määrät ole ihan niin justiinsa. Lisäsin tähän proteiniinin lähteeksi härkkistä, eli härkäpapurouhetta, joka onkin hyvä lisä kasvisruokiin sellaisenaan. Ruokana tätä voisi tuunata rajattomasti yrteillä tai vaikka pinaatilla. Liha- tai kalaversion tästä saa helposti lisäämällä tai vaihtamalla ne kasvisten joukkoon.

Kasvislasagne

Kastike-ainesten lisäksi tarvitset lasagnelevyjä (käytin Pirkka pinaattilasagnelevyjä) ja härkäpapurouhetta (käytin Verso härkäpapurouheseosta)

Tomaattikastike:

2x 500g tomaattimurskaa

1 kesäkurpitsa

Muutama porkkana

Pari tuoretta tomaattia

1/2 tuorejuustoa (käytin Creme Bonjour ruohosipuli)

Iso sipuli ja valkosipulia oman maun mukaan

Suolaa & mustapippuria

  • Kuori ja raasta porkkanat
  • Kuori ja pilko kesäkurpitsa pieniksi suikaleiksi tai kuutioiksi
  • Pilko tomaatit paloiksi
  • Kuori ja pilko sipulit
  • Kuullota sipulit öljyssä, lisää tomaattimurskat ja hienonnetut kasvikset joukkoon. Anna hautua pienellä lämmöllä ja lisää tuorejuusto hyvin sekoittaen. Mausta suolalla ja rouhitulla mustapippurilla)

Juusto- /maitokastike:

n. 3 reilua ruokalusikallista voita

n. 3 rkl vehnäjauhoja

n. 4-5 dl maitoa (määrä voi vaihdella)

Pari desiä juustoraastetta (käytin Polar 15%)

Suolaa & mustapippuria

  • Sulata voi kattilassa, lisää jauhoja koko ajan sekoittaen ja jatka hetki ”ruskistamista”
  • Lisää maito joukkoon pienissä erissä, koko ajan sekoittaen. Anna kastikkeen hiukan aina paksuuntua, ennen kuin kaadat maitoa lisää joukkoon.
  • Lisää juustoraaste ja anna sen sulaa, mausta suolalla & rouhitulla mustapippurilla.

Laita vuoan pohjalle ensin tomaatti-kasviskastiketta, sitten maitokastiketta, ja ripottele vähän härkkisrouhetta kastikkeiden päälle. Härkkiksen määrän kanssa kannattaa olla alkuun maltillinen. Laita päälle lasagnelevyt. Tee seuraavat kerrokset samalla tavalla, mutta jätä päällimmäinen kerros ilman lasagnelevyjä. Lisää päälle halutessasi vielä juustoraastetta. Paista uunissa 175 asteessa n. 45-60 min. uunin tehosta riippuen. Päälle sopii hyvin tuore basillika.

Mukavia kokkailu-hetkiä ja tsemppiä ja aurinkoa tähän viikkoon!

Miten teidän perheessä muuten hoituvat kaupassakäynti ja ruoanlaitto?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *