Uusi vuosi on saatu mukavasti vauhtiin ja arki rullaa hyvää vauhtia eteenpäin. Lisääntynyt valon määrä ja hiukan pidemmät päivät, tai ainakin sen tuntu piristää kummasti mieltä. Lunta ja talvista maisemaa on ainakin täällä Keski-Suomen korkeudella silmien kantamattomiin, joten kyllä kelpaa ulkoilla ja nauttia raikkaasta talvisäästä. Punaiset posket ja reippaan olon sieltä itselleen saakin takuu varmasti. Tuumasta toimeen siis! Nappaa hyötyliikunnan hyödyt lumitöistä tai pulkkamäestä lasten kanssa. Kehitä kestävyyskuntoa juoksulenkillä lumisissa maisemissa tai kerrytä peruskuntoa ja mielenrauhaa reippaalta kävelyltä. Ehkä näin Tammikuun viime metreillä on hyvä käydä kaivelemassa ne suksetkin varaston uumenista käyttöön, jos inspiraatio on vielä odottanut itseään. Suosittelen, sillä siellä ladulla virkistyy ja vahvistuu niin koko keho kuin mieli.

Jotta pidetään mielen lisäksi se kroppa virkeänä ja flunssat loitolla, niin muistetaan sujauttaa myös sinne lautaselle riittävästi väriä ja vitamiineja. Pilko satokauden hedelmät salaattiin, viipaloi jogurtin päälle tai sujauta smoothien sekaan. Tiesitkö että kiivi on erinomainen C-vitamiinin lähde, jopa appelsiinia tehokkaampi. Lisäksi kiivistä saa kaliumia, joka osallistuu ylläpitämään mm. sokeriaineenvaihduntaa, kuituja ja E-vitamiineja. Kiivi on myös näppärä välipala vaikka töihin mukaan. Se on helppo syödä halkaistuna lusikalla ja se pysyy myös pilkottuna rasiassa herkullisena. Satokausikalenterista löydät näppärästi sesongin hedelmät, kasvikset ja juurekset, jotka ovat juuri parhaimmillaan. Satokauden tuotteet on usein myös hinnaltaan edullisempia ja maku tietysti parhaimmillaan.

Niistä kauden hedelmistä se on tämäkin raikas smoothie tehty, pinaattia lukuun ottamatta. Väri ja maku on kuin tuulahdus tulevasta keväästä ja päivän vitamiini annoksesta mukava osuus täyttyy jo yhdestä isosta smoothie-lasillisesta. Joten nappaahan tästä smoothie-kombo testiin.

Raikas smoothie:

( 4 annosta)

  • Banaani
  • Avokado
  • 2 Kiiviä
  • Mango
  • Kourallinen tuoretta pinaattia/ pakastepinaattia
  • 1/2 sitruunan mehu
  • Luonnonjogurttia
  • Rahkaa
  • (Lusikallinen hunajaa)

Mukavan reipasta päivää sinulle ja pysytäänhän terveenä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *