Lähdet illalla ajoissa nukkumaan, mutta silti aamulla tuntuu siltä että herätyskello pirisee keskellä parasta univaihetta. Sen sijaan että ponkaisisit sängystä reippaana ylös, tekisi mieli vetää peitto korville ja torkuttaa herätyskelloa vähän lisää. Tuntuuko siltä että vaikka lähtisit illalla kuinka ajoissa tahansa nukkumaan, et herää aamulla virkeänä? Harrastat liikuntaa, koska se parantaa unen laatua. Syöt suhteellisen terveellisesti, koska asiat kulkevat käsi kädessä. Tsemppaat itsesi illalla treeneihin siinä toivossa että piristyt. Käykin päinvastoin! Olo tuntuu edelleen sumuiselta ja väsymys tuntuu fyysisenä painon tunteena koko kehossa. Eikö liikunnan pitänyt lisätä energiaa ja hyvää oloa? Mistä ihmeestä tämä väsymys sitten johtuu?

”Puolet suomalaisista kokee olevansa pääsääntöisesti väsyneitä arkisin.” Unilääkäri, dosentti Henri Tuomilehdon mukaan olemme väsyneitä koska elämän kuormitus ja palautuminen ovat epätasapainossa.

Kuulostaa aika hurjalta! Tässä kohtaa syksyä saattaa tuntua, että kesälomasta on kulunut ikuisuus ja joululomaan on vähintään saman verran edessä. Olemme kiinni arjen pyörityksessä kaikkien aikataulujen ja muistettavien asioiden äärellä. Yritämme ennakoida arkea kaikin mahdollisin keinoin siinä toivossa, että saamme kaikki asiat hoidettua ja olemme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kovalevy vilkuttaa punaisella ja pään sisällä pyörii vauhtia kiihdyttävä hamsterin juoksupyörä. Tunnistat ehkä omassa olossasi kiihtyvän sykkeen, ja yrität rauhoittaa sitä hengittämällä muutaman kerran syvään, mutta siinä samassa hetkessä sinua jo huudellaan ja pitää taas mennä. Lisäksi vuoden pimein aika vaikuttaa meihin eri tavoin. Joku saa helpotusta kirkasvalo-lampusta ja toinen ei piristy pätkääkään, vaikka ympärillä olisi kokonainen valo-armeija. Kannattaako silloin piiskata itsensä hikilenkille tai salille rehkimään maksimi-painoilla? Muistatko milloin pidit viimeksi lepopäivän tai kevyemmän, palauttavan jakson liikunnan suhteen?

”Moni tavoitteellisesti treenaava kuntoilija ei ymmärrä, että heidän kuormansa ja palautumisen tarve on huomattavasti isompi kuin huippu-urheilijalla, jonka arjesta on karsittu muut kuormittavat tekijät pois.”                                                                                       

Harri Tuomilehto jatkaa ja antaa ajattelemisen aihetta. Tuomilehdon mukaan urheilu-maailmassa puhutaan ylikunnosta, ja me tavalliset kuntoilijat uupumuksesta, mutta kyse on tismalleen samasta asiasta. Tuomilehto kannustaa arvioimaan oman elämän kuormittavuutta ja palautumisen tarvetta rehellisesti. Hänen mukaansa levon puutetta ei voi korvata liikunnalla. Tuomilehto ei kehota vertaamaan omaa kuormitusta kenenkään kanssa, vaan arvioimaan omaa tunnetta. Mielestäni tässä kohtaa piilee sudenkuoppa. Ulkoiset paineet siitä, kuinka pitäisi jaksaa treenata monipuolisesti sekä sen seurauksena mahdollisesti kolkutteleva huono-omatunto jos jäätkin väsyneenä kotiin lepäämään tai teet kevyemmän harjoituksen. Kun muutkin jaksavat, niin kyllä minunkin pitää jaksaa! Pitääkö oikeasti?

Osaatko tunnistaa omassa olossasi milloin väsymys on ihan todellista? Minä tunnen sen fyysisenä väsymyksenä ja painon tunteena lihaksissa ja silmissä. Saatan kuitenkin vielä arpoa lähtisinkö hikilenkille vai kävelylle. Puntaroin sitä kuinka nyt olisi mahdollisuus lähteä yksin juoksulenkille, mutta onko se sittenkään järkevää? Lapsiperhe-arjessa mahdollisuuksia omille treeneille ei ole tarjolla jatkuvasti, joten vaakakupissa painaa myös ajatus, että tämä saattaa olla viikon ainoa mahdollisuus omaan treeniin.

Myönnän että olen joskus ollut jo kotiovella juoksuvaatteet päällä lähdössä lenkille, ja kääntynyt kuitenkin takaisin todeten ääneen, että tässä ei ole nyt mitään järkeä. Se on ollut silloin enemmän kuin hyvä ratkaisu, ja aiheuttaa pientä hilpeyttä näin jälkikäteen.

Välillä jsitä joutuu muistuttelemaan itselleen, ettei todellisessa väsymyksessä ole edes järkevää treenata. Väsyneenä treeni ei kehitä, siinä voi käydä ihan päinvastoin. Omaa sisäistä ääntä on tärkeä opetella kuuntelemaan ja uskaltaa myös luottaa ja toimia sen mukaan. Jos treenaat aivan liian uupuneena, olet treenin jälkeen todennäköisesti entistä väsyneempi. Kun se toisen sorttinen ”väsymys” puolestaan jää sinne lenkkipoluille. Eikö kuulostakin hyvin yksinkertaiselta, mutta silti näitä juttuja saattaa joutua opettelemaan kantapään kautta, löytääkseen tasapainon.

Tuomilehdon mukaan on iso ongelma, että väsymys kroonistuu nopeasti ja siitä tuleekin uusi normi. Väsymykseen turtuu nopeasti, eikä enää muista miltä tuntuu olla virkeä ja energinen. Silloin ei myöskään enää tunnista olevansa väsynyt, vaikka todellisuudessa on ylikierroksien vuoksi aivan puhki.

No mikä tähän sitten auttaa? Psykoterapeutti Monica Halinen ohjaa rauhoittamaan aivoja ja opettelemaan levollisuutta. Kun aivomme ovat levolliset, ne toimivat optimaalisesti. Välillä rauhallisesti, välillä virkeästi tai tarpeen tullen salaman nopeasti. Aivoja voi rauhoittaa esimerkiksi vähentämällä virikkeitä, varsinkin ennen nukkumaan menoa. Kun aivomme ovat levolliset, olemme Halisen mukaan skarpimpia. Muisti ei pätki, sanat eivät ole hukassa, mutta ennen kaikkea olemme silloin empaattisempia. Mikä heijastuu varmasti ympärillemme, mutta vaikuttaa myös siihen miten suhtaudumme itseemme ja kuinka paljon vaadimme itseltämme.

Kannustan sinua ja minua kuuntelemaan rohkeasti omaa kehoa ja oloa. Hyvä kunto ei rapistu, vaikket viikkoon pääsisi hikilenkille tai jumppaan. Kannustan myös ruuhkavuosien keskellä arvottamaan levon etusijalle treenien sijaan, jos olet oikeasti väsynyt. On hyvä muistaa että rauhalliset lenkit rakentavat kuntosi perustuksia ja lempeät lajit taas lisäävät liikkuvuuttasi, vahvistaen samalla tukilihaksiasi. Keho, mieli ja lähipiiri kiittävät kun olet virkeämpi ja empaattisempi. Näiden perustusten päälle on hyvä rakentaa juuri niin hulppea huippukunto kuin sinulla on tavoitteena. Virkeänä treeni on myös kehittävämpää ja ennen kaikkea mukavaa. Näin ylläpidät motivaatiota liikkumiseen ja saat siitä myös todennäköisemmin positiivisia kokemuksia.

  • Lisää lempeyttä mielelle!
  • Lisää lempeitä lajeja keholle!
  • Lisää rentoja hetkiä ja riittävästi lepoa!
  • Rohkeutta kuunnella omaa kehoa!
  • Vähemmän paineita, koska sinä riität!

Kuvat: Kerttu Pylvänäinen

Lähde: Sport-lehti, Lokakuu/2018

Takki: Peak Performance, kengät: Timberland, farkut: Pieces, neule: H&M

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *