Onko sinulle koskaan käynyt niin että olet aamulla virtaa täynnä ja illan lenkkisuunnitelmat ovat kristallin kirkkaat, mutta kun iltapäivällä kurvaat töistä kotiin, sinua alkaakin laiskottaa niin paljon ettet jaksa raahautua sohvan nurkkaa pidemmälle? Tai huomaatko että sinulle käy niin että syöt arjessa säännöllisesti, lautasmalli on ihan kohdillaan ja herkuttelu pysyy kohtuudessa, mutta loman koittaessa annat itsellesi luvan ottaa totaalisen rennosti ja tämä loma-moodi jääkin päälle? Entä tyssääkö hyvin alkanut juoksu-kausi syysflunssaan ja kynnys liikkeelle lähtemiseen nousee pelkästä ajatuksen voimasta? Meillä jokaisella on varmasti joskus sellainen fiilis, ettei lenkille tai treenaamaan lähteminen huvita. Aktiiviselle liikkujalle tunne iskee ehkä harvemmin ja voi kertoa myös levon tai vaihtelun tarpeesta. Joku toinen taas kohtaa tunteen ja tilanteen useammin ja tarvitsee enemmän tsemppiä pitääkseen motivaatiosta kiinni.

Silmiini osui tässä muutama viikko sitten artikkeli Helsingin yliopiston julkaisemasta tutkimuksesta, jonka mukaan motivaatio liikkumiseen kasvaa eniten silloin kun seuraa omaa aktiivisuutta ja asettaa toiminnalleen tavoitteet. Samassa tutkimuksessa todettiin myös, että vuorovaikutuksen laadulla on merkitystä liikuntamotivaation syntymiseen sekä ylläpitämiseen. Vaikka tutkimus on tuore, eivät nämä asiat ehkä olleet uutisia tai tulleet yllätyksenä, mutta antavat varmasti vahvistusta omalle ajattelulle tai toimintatavoille. Olen kirjoittanut jo varmasti tylsistymiseen asti siitä, miten tärkeää on tuntea itsensä ja omat tapansa toimia, mutta siitähän se kaikki loppujen lopuksi lähtee. Ilman sitä on haastavaa asettaa itselleen sopivia tavoitteita tai löytää itselle sopivia tapoja edistää hyvinvointia. Mutta hei, oli se motivaatio kadoksissa hetkellisesti tai pidemmältä ajalta, niin nyt lähdetään nappaamaan siitä kiinni!

Aseta itsellesi juuri sopivat tavoitteet

Kun asetat itsellesi sopivia tavoitteita liikumisen ja aktiivisuuden suhteen, sinun on helpompi saavuttaa tavoitteet. Pilko pitkän tähtäimen tavoite pieniin osiin, niin silloin pääset nauttimaan saavutuksista säännöllisesti. Näin motivaatio pysyy yllä ja pian olet huomaamatta koukussa liikunnan tuomiin positiivisiin vaikutuksiin. Joku motivoituu puolimaraton-tavoitteesta, toinen siitä että penkistä nousee rautaa enemmän, kolmas siitä että liikkuvuus kehittyy niin että yltää omiin varpaisiin. Tavoitteita on turha vertailla, eikä niitä tarvitse välttämättä sanoa edes ääneen. Kaikki eivät tarvitse tavoitteita liikkumisen toteutumiseen, edes niitä itse asetettuja, vaan haluavat liikkua ilman paineita. Ja sekin on ok. Kirjoitin aiemmin syksyllä uusista aluista ja kynnyksen madaltamisesta, sekä siitä miten tärkeää on viihtyä omassa elämässä. Tee siis niitä asioita jotka tuottavat sinulle hyvää oloa ja lisäävät sitä kautta hyvinvointia elämääsi, sinulle sopivalla tavalla.

Liiku hyvässä seurassa

Myös tutkimuksessa todettiin että vuorovaikutuksen laadulla voidaan vaikuttaa liikuntamotivaatioon. Jos tykkäät liikkua ryhmässä tai ohjatulla tunnilla, niin valitse sellaisen ohjaajan tunti, joka innostaa ja kannustaa sinua liikkumaan. Tai ryhmä, jossa on hyvä tekemisen meininki ja treenaaminen on myös hauskaa. Silloin kun ilmapiiri on innostava ja kannustava, kasvaa motivaatiosi takuu varmasti, etkä halua jättää treenejä väliin, koska porukan kanssa yhdessä tekeminen on hauskaa. Sitä paitsi, kaverin kanssa etukäteen sovittuja treenejä ei tule peruttua niin helposti ja hyvien tyyppien seurassa myös mieli voimaantuu. Jos puolestaan tykkäät liikkua yksin, myös silloin voi vaikuttaa vuorovaikutukseen. Se miten ajattelet itsestäsi ja omasta tekemisestäsi on vuorovaikutusta itsesi kanssa. Opettele siis myös tsemppaamaan itseäsi, iloitsemaan onnistumisista ja suhtautumaan omaan tekemiseen positiivisesti. Opettele olemaan itsestäsi (terveellä tavalla) ylpeä.

Tee sitä mistä tykkäät, into kasvaa myös tekemällä!

Saatamme ehkä ajatella, että meidän pitää ensin motivoitua ja vasta sen jälkeen lähdemme liikkeelle, muttei se välttämättä olekaan näin. Joskus motivaatio kasvaa silloin kun lähdet liikkeelle ja tunnet sen hyvän fiiliksen, mitä liikunta parhaimmillaan voi sinulle antaa. Kun huomaat positiiviset vaikutukset, haluat pitää niistä todennäköisesti myös kiinni. Valitse laji josta sinä tykkäät ja joka tuottaa sinulle hyvää fiilistä. Jos kaipaat vaihtelua, niin lenkkeile vaikka erilaisessa maastossa tai maisemissa kuin yleensä, tai juokse vaikka vakkarilenkki toisin päin kuin yleensä. Jos liikkumisesta on pidempi tauko, niin lähde liikkeelle rauhassa ja kohtuudella. Herätä motivaatio tekemällä sen verran, että seuraavanakin päivänä on kiva lähteä liikkeelle. Ei se Pippa Laukkakaan laittanut Eskoa heti huhkimaan salilla täysillä, vaan liikkeelle lähdettiin fiksusti.

Älä mieti liikaa ja tee asiat helpoksi!

Jos tuntuu siltä että olet mestari keksimään selityksiä ja tekosyitä, niin sitten suu suppuun, treenivaatteet päälle ja liikkeelle! Siinä ajassa kun vielä poljet lähtökuopissa miettimässä lähteäkö vai jäädä, olet ehtinyt jo tehdä treenin. Ei varmaan tarvitse mainita kenet sinun on hyvä tuntea, jotta tiedät onko kyse tilanteesta, jolloin on parempi vain toimia. Jos takana on pidempi treenitauko, voi päiväkausien suunnittelu kasvattaa lähtemisen kynnystä entisestään ja joskus parhaiten toimii kunnon interventio. Voitko esimerkiksi hyödyntää työmatkan liikkumiseen? Tai voit jättää auton vaikka pidemmän matkan päähän työpaikalta, jolloin reippailua tulee päivään mennen tullen huomaamatta. Varaa paikka ohjatulle tunnille tai sovi treenit kaverin kanssa etukäteen. Aktiivinen voi olla myös ilman lenkille tai salille lähtemistä. Ja huomioi myös hyötyliikunta, piha- ja kotityöt, lasten kanssa liikkuminen ja touhuilu jne. Kaikki aktiivisuus on plussaa ja kotiin päin.

Mieti mitä olet tehnyt, älä sitä mikä jäi tekemättä!

Kannustan sinua ajattelemaan ja suhtautumaan liikkumiseen järkevästi ja positiivisesti. Sen sijaan että soimaat itseäsi tekemättömistä treeneistä tai juoksemattomista lenkeistä, keskity tähän hetkeen ja siihen mitä voit tehdä seuraavaksi. Keho ja mieli toimivat yhteistyössä ja sillä mistä näkövinkkelistä asioita tarkastelet on merkitystä. Positiivisuus ruokkii motivaatiota, antaen hyvää energiaa ja negatiivisuus puolestaan vie hommaa täysin toiseen suuntaan. Sen sijaan että kasvatat tekemättömistä aioista huonoa omaatuntoa tai vaadit itseltäsi koko ajan enemmän, keskity siihen mitä olet tehnyt. Voit toki olla analyyttinen ja tarkastella esimerkiksi omia treenejä tai kehittymistä, kunhan huomaat myös sen hyvän. Jos sairastuu, niin silloin levätään. Jos loma-moodi jäi päälle, niin katkaise se lempeästi sinulle sopivalla tavalla ja herättele liikuntamotivaatio offline-tilasta. Ja hei, levänneet lihakset jaksavat paremmin kuin loppuun väsytetyt, eli treenitauon voi kääntää myös positiiviseksi.

Mikä sinua motivoi liikkumaan ja miten pidät siitä kiinni?

P.S. Minulla lukee sunnuntaina kalenterissa kehonhuolto-päivä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *