Millainen liikkuja sinä olet? Innostutko kausi-lajeista vai kuulutko siihen porukkaan, jonka motivaatiota liikkumiseen ruokkii pitkäjänteinen treenaaminen ja kehittyminen samassa lajissa? Tykkäätkö liikkua fiilis-pohjalta vai onko treenit merkitty kalenteriisi kellontarkasti? Oletko on/off-tyyppiä, säännöllinen liikkuja vai se tyyppi, jonka moottorin voimalla liikuttaisi pientä kylää ja joka tarvitsee enemmänkin jarruttelua kuin tsemppiä?

Siihen millaisia liikkujia me olemme vaikuttaa varmasti moni tekijä. Liikunta-historialla, elämäntilanteella, tavoitteilla, motivaatiolla ja tietysti omalla persoonalla on varmasti paljon vaikutusta siihen miten liikunta näkyy arjessamme. Toisille se on itsestäänselvyys, eikä asialle tarvitse uhrata sen enempää ajatuksia, kun joku toinen taas joutuu tekemään enemmän töitä sen eteen, ettei motivaatio luisu käsistä kuin liukas saippua. On hyvä tunnistaa millainen liikkuja itse on, koska uskon sen olevan ratkaisevassa roolissa silloin kun tähdätään pysyvyyteen. Erilaiset elämäntilanteet varmasti rytmittävät osaksi liikkumista ja sen säännöllisyyttä, ja sen asian huomioiminen on mielestäni sitä tärkeää itsensä ja kehonsa kuuntelemista. Välillä mietin että miksei sitä voinut oivaltaa jo kaksikymppisenä että joskus vähempikin riittää?

Millainen liikkuja minä sitten olen ja mistä minä innostun? Taidan olla liikkujana sekoitus pitkäjänteistä puurtajaa sekä fiiliksen mukaan sukkuloivaa tyyppiä. Pitkäjänteisyys merkitsee minulle elämäntapaa ja sitä että liikunta on itselleni itsestäänselvyys. Se tuottaa minulle niin paljon hyvää, ettei minun tarvitse kyseenalaistaa tai miettiä sitä miten saisin itseni innostumaan treenaamisesta. Elämäntilanne puolestaan vaikuttaa siihen että liikkuminen vaatii joustavuutta sekä kykyä asennoitua siihen fiksusti. Kun kalenteriin mahdutetaan ruuhkavuodet ja puolison epäsäännöllinen vuorotyö, niin ilman joustavuuteen pyrkivää suhtautumista on hankala välttyä suorittamiselta. En sano että olisin siinä mestari, mutta sitä tässä opetellaan ja siihen pyritään. Vaikka liikkuminen merkitsee itselleni elämäntapaa ja haluan kehittää itseäni, niin minulle on tärkeää että se on ennen kaikkea mielekästä ja mukavaa puuhaa. Minun ei ole pakko, vaan saan liikkua ja olla aktiivinen, kehittää itseäni ja lisätä sitä kautta hyvinvointia elämään. Kannustaisin meitä aikuisia löytämään liikuntaan samaa tekemisen meininkiä ja riemua, kuin mihin lapsilla on luontainen kyky. Mutta hei sanoista tekoihin, tässä minun tämän hetken sporttailun top seiska:

Lihaskuntoa ja voimaa salitreenistä

Olen aina ollut liikkujana enemmän sitä kestävyys-tyyppiä. Minun mukavuusalue löytyy sieltä puolimaratonin ja syke-tuntien sektorilta. Diesel-koneeni käynnistyy usein vasta puolen tunnin jälkeen, jonka jälkeen voikin sitten rullailla vakionopeussäädin päällä maisemia ihastellen. Ihana, rakas ystäväni Nora pyysi minut mukaan treenaamaan kuntosalille ja niinhän se salikärpänen puraisi. Nora on myös liikunta-alan ammattilainen, joten hänen kanssaan on ollut sekä hauskaa että turvallista treenata. En treenaa millään tarkalla saliohjelmalla, vaan olen pilkkonut salitreenin muutamaan osaan jolloin koko kroppa tulee treenattua läpi. Osan treeneistä teen kotisalilla ja osan taas liikuntakeskuksella. Salitreenissä minua motivoi jatkuva itsensä kehittämisen ja uuden oppimisen mahdollisuus ja tietysti omalla tasolla kehittyminen. On ollut motivoivaa löytää erilainen treenin jälkeinen endorfiini-tunne, kun lihakset on väsytetty salitreenillä täysin toisella tavalla kuin sen pitkän juoksulenkin jälkeen. Salitreenit ovat tuoneet monipuolisuutta omaan liikkumiseen, ja olihan se jo näin  kolmekymppisenä aikakin alkaa kiinnittää enemmän huomiota lihaskuntoon ja sen kehittämiseen. Lihaskuntoa voi treenata hyvin monipuolisesti, eikä se vaadi välttämättä kuntosalia toteutuakseen. Pelkästään kehonpainolla tai vastuskuminauhoilla voi tehdä hyvän treenin ihan kotona tai vaikka pihalla. Ja jos haluat kehittyä, niin hyppää rohkeasti kauemmas omalta mukavuusalueelta.

Ketteryyttä, räjähtävyyttä ja hyvää fiilistä! – Les Mills Bodyattack

Tämä energinen supertreeni kohottaa sykkeet kattolistojen korkeuteen ja yhdessä tekemisen meininki ja hyvä energia tempaavat ainakin minut täysin mukaansa. Palasin tänä syksynä ohjaamaan muutaman vuoden tauon jälkeen Bodyattackia ja siitä on tullut yksi oman viikon kohokohdista. Ohjatut tunnit tai yhdessä tehdyt treenit ovat minulle paras tapa piiskata itseni äärirajoille. Kunhan pitää mielessä että näitä maksimaalisia harjoituksia ei ole kehittävää tehdä montaa kertaa viikossa. Less is more!  Olen myös huomannut salitreenin positiiviset vaikutukset tähän lajiin, mm. lisää räjähtävyyttä askelkyykky- ja kerähyppyihin. Vaikka tämä laji on minulle työtä ja keskittyminen on tunnilla ohjaamisessa, koreografiassa ja asiakkaissa, niin kaikki se ympäröivä hyvä energia tarttuu. Ja on palkitsevaa nähdä kuinka jokainen antaa oman parhaansa, juuri siinä hetkessä.

All time favourite- juoksulenkit

Tulikin jo mainittua diesel-kone ja oma mukavuusalue, mutta kyllä juoksulenkkeihin kiteytyy paljon muutakin. Helppo treenimuoto, joka ei ole aikaan, paikkaan tai vuodenaikaan sidottu. Riittää kun sitoo nauhat sopivalle kireydelle ja liikkeelle pääsee vaikka suoraan kotiovelta. Minulle ne ovat yksi parhaista tavoista nollata ajatuksia, nauttia ulkoilmasta ja hyvä tapa tutustua myös uusiin paikkoihin ja maisemiin. Lenkkarit kulkevat minulla yleensä aina mukana myös reissussa ja lomamatkoilla. Eikä se juoksukaan mitään tylsää puurtamista ole. Vaihtelua lenkkeihin saa vaihtelemalla kestoa, vauhtia, alustaa ja maisemia. Välillä juoksen tasavauhtisen pidemmän lenkin ja välillä taas spurttaan lyhyemmän lenkin ja yhdistän perään napakan kehonpainotreenin. Jos saat tsemppiä musiikista, niin sen valinnalla voit myös vaikuttaa lenkin intensiteettiin. Ainakin itsellä vauhti nousee helpommin, jos musiikki on nopeatempoista ja energistä ja toimii myös toisin päin. Ja vaikka juoksu ei sinällään ole  sieltä välineurheilun top kolmosesta, niin suosittelen kyllä panostamaan juoksukenkiin. Talvella vaihdan tavalliset lenkkarit nastoihin ja en voi kuin suositella. Välttyy haavereilta ja turhilta lihaskireyksiltä, kun ei tarvitse jännittää lumen alla piilevää jää-miinakenttää.

Laji josta kaikki alkoi – Les Mills Bodystep

Aloitin ohjaamaan ryhmäliikuntatunteja 10 vuotta sitten ja Bodystepistä kaikki alkoi. Hauska, energinen ja tehokas treeni, jonka aikana ei ehdi miettiä muuta kuin sitä mitä tapahtuu seuraavaksi. Samalla kun aerobinen kunto kehittyy, haastaa se mm. tasapainoa, koordinaatiota ja kehonhallintaa. Ihana, hyväntuulinen ja tätä nykyä myös aika fyysinen laji, jota musiikki siivittää erilaisiin yhdistelmiin ja tunnelmiin. Toivottavasti saan ohjata Bodysteppiä myös seuraavat 10 vuotta lisää.

Aivan liian vähälle jäävä kehonhuolto

Mitäpä sitä kieltämään! Jos on joku mistä yritän oikaista niin se on kehonhuolto. Tai sanotaanko hienosti että tämä on kehittämiskohteeni :). Olen vähän sitä sorttia että kaivelen putkirullan esille yleensä vasta silloin kun lihaksia jumittaa tai kiristää. Ja hierojalle varaan ajan yleensä vasta siinä vaiheessa kun joudun aamulla sängystä noustessa verryttelemään. Hups! Nautin kuitenkin suunnattomasti Bodybalance- ja kehonhuoltotunneista, ja silti päädyn näille tunneille vähän turhan harvoin. Käykö sinulle koskaan näin? Jos vastasit kyllä, niin otetaanko tästä haaste? Lisätään viikkoon kehonhuoltoa! Kotona tai ohjatusti. Oletko mukana?

Räjähtävä puolituntinen ja olet antanut kaikkesi!

Kuulostaa tehokkaalta ja passelilta treenimuodolta varsinkin silloin kun luppoaikaa ei ole liikaa ja haluat pusristaa itsestäsi kaikki mehut irti. Ja sitä minulle tarjoilee Les Mills Grit strength-tunti. Kun tekee hyvät alkulämmöt alle, puskee puoli tuntia Grit-kapteenin tahtiin ja jäähdyttelee lopuksi, on todellakin antanut kaikkensa. Treenin ei tarvitse kestää vähintään tuntia, ollakseen laadukas ja kehittävä. Lyhyet ja tiivistahtiset hiit-tyyppiset treenit ovat hyvä lisä täydentämään aktiivisuuttasi. Kun treenin tekee tehokkaasti ja keskittyy siihen, niin puoli tuntia tosiaankin riittää. Grit-tunneista saa myös hyviä ideoita ja vinkkejä omatoimisiin treeneihin.

Liikkuminen omien lasten kanssa

Jos en hyödyntäisi omien lasten kanssa liikkumista tai laskisi sitä treenaamiseksi, niin voisin sanoa monena viikonloppuna ja arki-iltana bye bye liikkumiselle. Kun puoliso tekee epäsäännöllistä vuorotyötä, tarvitaan kekseliäisyyttä, jotta saa mahdollistettua liikuntahetkiä myös siitä riippumatta. Minun mielestä lasten kanssa liikkuminen ei ole este, vaan mahdollisuus ja etuoikeus. Voin hyvin käydä juoksulenkillä tai reippaalla kävelyllä yhdessä lasten kanssa heidän pyöräillessä. Mielestäni omalla asenteella ja suhtautumisella voi vaikuttaa paljon myös tähän asiaan. Tottakai kaipaan välillä omaa aikaa ja niitä treenejä jolloin ei tarvitse huolehtia kuin omasta jaksamisesta 😀 ja saan toki myös toteuttaa niitä silloin kun mies on kotona. Koen kuitenkin myös tärkeäksi ne perheen ja lasten kanssa tehdyt yhteiset reippailut ja lenkkeilyt. Muutaman vuoden päästä lapset menevät varmasti jo omia menojaan, eikä heistä välttämättä saa samalla tavalla lenkkiseuraa kuin tällä hetkellä. Tai mistä sitä tietää.

Bonus, joka meinasi unohtua

Tästä listasta puuttuu vielä muuten yksi suosikeistani. Se treeni mikä vie hikoilun aivan uudelle tasolle ja joka koukuttaa fiiliksellään. Sisäpyöräily eli cycling nimittäin. Mielenkiintoinen tunti sekä ohjata että suunnitella ja rakentaa itse. Tunnin suunnittelussa pääsee käyttämään luovuutta ja mielikuvitusta, sekä valitsemaan monipuolista ja inspiroivaa musiikkia.

Liikkumisessa tärkeintä mielestäni on hyvä fiilis ja että se tuottaa hyvää oloa. Pyrin rytmittämään viikon liikkumiset järkevästi ja monipuolisesti ja tietysti tilanteen mukaan. Ja se haaste! Lisää kehonhuoltoa arkeen! Ajattele miten paljon erilaisia liikuntamuotoja on tarjolla, niistä varmasti löytyy jokaiselle jotakin. Niin matalalla kynnyksellä kuin kokeneemmalle treenaajalle uutta haastetta ja inspiraatiota.

Kerro minulle millainen liikkuja sinä olet? Onko joku näistä lajeista sinun suosikki? Millaista liikuntaa haluaisit lisätä omaan arkeen tai mitä ominaisuuksia haluaisit kehittää?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *