Olimme lähdössä perheen kanssa keväällä lomamatkalle ja nappasin kiireessä lentoaseman kirjakaupasta matkalukemiseksi Aki Hintsan voittamisen anatomia. Toki tiesin Akin formula-taustat entuudestaan, mutta vain hyvin pintapuolisesti.  Kun avasin kirjan lentokoneessa, en malttanut lopettaa sen lukemista. Kolmen tunnin lentomatka Kroatiaan sujui kirjaimellisesti kuin siivillä (Lue: lasten kanssa säätämisen jälkeen aktiivinen lukuaika jäi ehkä puoleen lentomatkasta).

Aki Hintsan ajatus hyvinvoinnista on mielestäni yksinkertainen ja jokaisen saavutettavissa. Pieniä, konkreettisia oivalluksia ja muutoksia, joiden avulla kokonaiskuvasta muotoutuu hyvinvointia edistävää ja joilla saadaan pitkässä juoksussa paljon positiivista muutosta aikaan. Hyvinvointi on kokonaisvaltaista, eikä loppujen lopuksi kyse ole rakettitieteestä. Kirjassa pureudutaan myös Aki Hintsan uran eri vaiheisiin ja tietysti hänen huikeaan persoonaan. Suosittelen kirjaa lämpimästi jokaisen luettavaksi. Se on mielestäni mielenkiintoinen ja inspiroivaa luettavaa, joka kannustaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Tämä kirja sai minut pohtimaan hyvinvointia ja listasin alle omat viisi vinkkiä kohti hyvinvointia:

1. Mieti mikä sinua motivoi ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

On tärkeää löytää se oma juttu. On helpompi sitoutua harrastukseen, kun se on mielekästä ja riittävän monipuolista. Jos et innostu lenkkeilystä tai salitreenistä, niin miksi raahautua sinne väkisin tatti otsassa? Voit tehdä paljon muutakin, kuten kokeilla esimerkiksi jotakin lempeämpää, liikkuvuutta lisäävää lajia (esim. Jooga tai Bodybalance). Mieti mistä sinä innostut ja mikä motivoi sinua? Tykkäätkö liikkua yksin vai saatko lisäpotkua yhdessä tekemisestä? Mikä tai mitkä ovat loppujen lopuksi ne tekijät jotka saavat sinut liikkeelle ja mitä se antaa sinulle?

2. Suunnittele ja varaa aika liikunnalle! Pienikin hetki on parempi kuin ei ollenkaan

Liikunta voi olla arkiaktiivisuutta tai vaikka taukojumppa toimistotyöpäivän aikana tai jätät muutamana päivänä auton kauemmas työpaikasta, jolloin kävelet osan matkasta töihin. Onko arjessasi hetkiä joita voisit hyödyntää tekemällä pienen kotijumpan, venytellä, kävellä tai pyöräillä lasten kanssa tai tehdä vaikka pienen kuntopiirin pihalla tai puistossa? Jos tuntuu että liikunta tarkoittaa sinulle välttämätöntä pakkoa, niin mieti miksi? Silloin kun liikunta on mielekästä ja koet onnistumisia ja huomaat kehittyväsi, alkaa se useimmiten kasvattaa motivaatiota ja intoa.

3. Pidä kiinni säännöllisesti ruokailusta ja kiinnitä huomiota myös ruoan sisältöön

Jos jätät ruokailuja väliin, niin ei ole ihme jos illalla tekee mieli syödä myös kaapin ovet. Merkitse tarvittaessa lounastauko kalenteriin ja pidä siitä kiinni! Säännöllinen ruokailu pitää sinut virkeänä ja hyväntuulisena (puolisot tietävät hyvin mitä tämä tarkoittaa), Kylläisenä sinun on myös helpompi tehdä fiksuja valintoja työpäivän jälkeen ruokakaupassa. Jos minulta kysytään niin perus lautasmalli on pop!

4. Aseta oma rima sopivalle korkeudelle

Älä vaadi itseäsi suorittamaan kaikkea pakonomaisesti joka päivä. Se on varma tapa törmätä jossain kohtaa seinään. Ole tyytyväinen siihen missä onnistuit tänään ja ole itsestäsi ylpeä.

Jos itseltä vaatii liikaa, alkaa se pitkässä juoksussa väsyttää. Onko kyse silloin enää hyvinvoinnista ja sen edistämisestä? Jos oma rima on asetettu sopivalle korkeudelle, niin pienet vastoinkäymiset eivät saa sinua heittämään hanskoja tiskiin ja vältät todennäköisesti tietyt sudenkuopat, kuten: ”en ehtinyt tänään sporttailla, joten on ihan sama vaikka syön pari Fazerin dominosuklaalevyä iltapalaksi”. Miksi et voisi syödä fiksusti, vaikka treeni jäi tänään väliin? Eikä tämä tarkoita etteikö olisi ok herkutella. Todellakin on!

Hyvä tekemisen meininki, rentous ja oma polku. Jokainen meistä lähtee liikkeelle omalta tasolta ja jokainen askel vie meitä eteenpäin. Osaa iloita NYT eikä SIT KUN! 😉

5. Kultainen keskitie vai ääripäästä toiseen?

– Tähän meistä jokainen varmasti vastaa ensimmäisen! Miten sen sitten löytää ja miten pysyy polulla? Minä vastaisin Aki Hintsan tavoin, että tekemällä pieniä, konkreettisia muutoksia arjessa. Tekemällä asioita, jotka luontevasti sujahtavat osaksi omaa elämäntapaasi. Vaihdat välillä vaikka päiväkahvipullan hedelmään tai itse tehtyyn smoothieen – lupaan jakaa omat suosikki-reseptini 🙂

Pienet muutokset toteutuvat arjessa helpommin ja joskus jopa huomaamatta. Keräätkö kotona ohimennen lasten vaatteita lattialta takaisin kaappiin? Yhtälailla voit huomaamatta hissin sijaan mennä portaita tai ranskanleivän sijaan napata ostoskoriin ruisleipää.

Bonus:

Hyödynnä tarvittaessa alan ammattilaisia!

– Jos sinusta tuntuu vaikealta päästä alkuun, etkä oikein tiedä mistä aloittaisit, niin kysy rohkeasti apua liikunta-alan ammattilaiselta. Jos mietit esim. Kuntosaliharjoittelun aloittamista, niin ammattilaisen kanssa opettelette oikeat ja turvalliset liiketekniikat heti kuntoon. Ja voitte tarvittaessa räätälöidä juuri sinulle ja sinun arkeen sopivan treeniohjelman.

P.S. Voittamisen anatomia löytyy myös kuuntelukirjana. Joten napit korville, inspiroivaa kuunneltavaa ja lenkkarit jalkaan 😉

Kuvat: Kerttu Pylvänäinen

Mistä sinun hyvinvointi koostuu? Mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja hyvää mieltä? Mihin sinä kaipaisit konkreettisia vinkkejä?

2 thoughts on “Oivalluksia hyvinvoinnista (Helsinki-Vantaalla) & kirjavinkki

  1. Olet hyvin kiteyttänyt tämän kirjan, minäkin luin sen kesällä ja oli mielessä kirjoittaa siitä, mutta se nyt jäi (kuten aika moni muukin juttu). Minusta kaikkein tärkein asia oli tuon miettiminen, että mikä minua motivoi…

    1. Tämä kirja oli kyllä inspiroiva ja mielenkiintoinen! Kiitos kivasta palautteesta Anu! 🙂 Ja kyllä sillä omalla motivaatiolla on paljon vaikutusta hyvinvointiin. On tärkeää löytää ne itselle sopivat jutut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.